Nyheter

Sunn forvirring

Helse, kosthold og miljø er nøkkelord når nye produkter havner i butikkhyllene 1. februar.

Blant mer enn tusen nye produkter som slippes på markedet 1. februar, appellerer flere til folks bevissthet og samvittighet- knyttet til helse, kosthold og miljø.

Som en rød tråd gjennom årets lanseringer går tanken om at mange matvarer skal gi helseeffekt. Noen markedsføres som «glutenfri», «laktoseredusert», «uten sukker» eller «sunnere», mens andre gjør endringene til standard for alle sine produkter.

– Generelt ser vi en interesse for sunnhet. Nordmenn har aldri hatt mer kunnskap om mat enn nå. Vi har jobbet mye og målrettet for å gjøre maten bokstavelig talt spiselig for flere, blant annet ved å redusere saltmengde og fjerne tilsetningsstoffer, palmeolje og gluten. Vi har valgt å ikke merke varene spesifikt for dette, sier kommunikasjonsrådgiver Geir Holen i Rieber og Søn, som står bak Toro, til NTB.

Andre produsenter velger å markedsføre mat på disse poengene, og butikker har sågar egne hyller for varene. Rema-butikkene og Coop-kjedene er blant dem som har satset stort på gluten- og laktosefritt – og utbasunert det.

– Etter at vi kuttet prisene på Fri for-produktene våre i desember med 20 prosent, har vi økt salget av allergivennlige produkter med 70 prosent, sier salg- og markedsdirektør Lars Kristian Lindberg i REMA 1000 Norge.

Også Coop har merket interessen og suksessen har gjort at også de har valgt å utvide sitt utvalg av «Mat uten». Folks etterspørsel har også ført til at Coop Norge tar inn lavkarbobrød og lavkarbo melblanding i år.

Ernæringsfysiolog Åsta Otteren Ellingsen som er fagsjef i Rieber & Søn, sier at flere og flere dagligvarebutikker velger å merke hyllekantene med ulik informasjon som «økologisk», «gluten- eller allergenfritt», eller plasserer for eksempel glutenfrie produkter merket i hyller «Fri for».

– Nå vil det forhåpentligvis bli enda lettere for forbrukerne. I år er det kommet nye krav til merking av produkter og matvarer når det gjelder næringsverdideklarasjoner, krav til tekststørrelse og utheving av allergener i ingredienslisten, sier hun til NTB.

Hun sier at det også er kommet en ny forskrift for merking av glutenfrie produkter til hjelp for cøliakere.

PC-terminal

Ellingsen mener at butikkene kan bli enda tydeligere på innholdet i matvarene.

– Det kan være en idé å ha en PC-terminal i butikken som inneholder ernæringsinformasjon om de ulike matvarene, og informasjon for eksempel om glutenfrie produkter og hvor i butikken de finnes. Det vil også bli stadig flere produkter med ulik markering som «mager», «lavkarbo», «høyt proteininnhold», «kilde til fiber», «lavt saltinnhold» og lignende relatert til ernærings- og helsepåstander og for eksempel Nøkkelhull, mener Ellingsen.

Bare bølger

Hun mener bransjen er opptatt av å følge med og profilere produktene som mer sunne, dersom de har gjort en jobb på området.

Et av selskapene som imidlertid ikke foretar drastiske endringer tross trender, er brødgiganten Bakers.

– Vi ser selvfølgelig at lavkarbo er en forbrukertrend. Vi har da også brød med svært lavt karboninnhold. Men slike trender har jo en tendens til å gå litt i bølger, så vi ser an hvordan markedet utvikler seg. Det kan bli litt interessant å registrere hvor mange av dem som følger et lavkarbokosthold som etter hvert vender tilbake til tidligere vaner, sier Ole Neergaard i Bakers.

Det er i år lenger mellom produktene som markedsfører seg med «mager» eller «lett».

Økologi og miljø

Hvis folk har lyst til å vandre ut av butikken med god samvittighet, men fremdeles spise som før, har de også den muligheten. Miljøvennlige alternativer og refill-muligheter er i vinden for mange husholdningsprodukter. Og skal man skeie ut med sjokolade, da har blant annet Nidar vist sitt engasjement ved å gradvis gå over til kakaoprogrammet UTZ certified og bruke sertifisert kakao. Hensikten er å bidra til høyere inntekt og bedre levekår for kakaobønder.

TINE har satset bredt på alle trendene og tilbyr laktosereduserte, økologiske og kortreiste produkter. Andre igjen satser på miljø ved å bytte til miljøvennlig emballasje, som Möller's Godt for serien som nå bytter fra glassemballasje til PET. (ANB-NTB)

Mer fra Dagsavisen