Nyheter

Ikke slurv med vinterbilen

Enkle grep kan gjøre bilen trygg og pålitelig. Nå er tiden inne til vintervedlikehold.

En påminnelse om alvoret ved å slurve med vinterbilen:

Tall fra forsikringsselskapene (FNO) for de siste 20 årene viser at det oppstår rundt 50 prosent flere trafikkskader i vintermånedene desember til mars sammenlignet med sommermåneden juli.

– Vi er dårligst på å sjekke batteriet. Det er årsak til flest utrykninger fra redningsselskapene, sier skadeleder i DnB NOR Skadeforsikring, Anne Stine Eger Mollestad.

Men det går ikke nødvendigvis på sikkerheten løs. Det er det annet som gjør.

Skru boltene!

Fra 1. november er det tillatt med piggdekk i hele landet. Glem ikke å skru til boltene. I så fall kan det gå riktig ille, formaner Norges Automobil-Forbund: På vårparten i fjor rykket NAF ut til 41 uheldige bilførere som hadde mistet hjulet. Og det bare i løpet av 22 dager.

Ett år senere assisterte NAF i løpet av sju dager i mai i år 22 bilførere som stoppet på grunn av løse bolter og ytterligere 12 som mistet hjulet under kjøring.

– Heldigvis bare med skade på bilen som resultat. Men det kunne gått så mye verre, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF til NTB.

Alfa og omega

Og han har flere formaninger om hjul:

– Gode hjul er alfa og omega. Sørg for at hjulene har minst 3 millimeter mønsterdybde, riktig lufttrykk, at dekkene jevnlig blir rengjort – og, altså, at hjulboltene er festet. Ikke alle bilførere er like påpasselige med slike «selvfølgeligheter», men det lønner seg. På alle måter, sier Engebretsen.

Han har en klar oppfordring:

– Stol ikke blindt på profesjonelle. Kjøp en momentnøkkel. Det er ikke store investeringen. Fra et par hundrelapper. På den kan du stille inn hvor mye du skal skru til boltene etter det som er oppgitt i instruksjonsboka. Hvis det ikke fins der, spør merkeforhandler.

– Vask er viktig

I tillegg til det mer tekniske som går på blant annet batteri, motorolje og frostvæske, er rengjøring av bilen viktigere enn du tror, påpeker Engebretsen.

EU-kontrollene NAF utfører viser at bremseskiver og bremseanlegg er svært utsatt for rustangrep. Derfor er det viktig å vaske bilen ofte og sørge for underspyling av kjøretøyet gjennom vinteren, sier han.

Også vask av frontruten innvendig er uhyre viktig. Da fjerner du belegg og sikrer sikten i en ellers farlig mørk årstid.

– Sørg også for at gummien på vindusviskerne er hel og ren. De bør uansett byttes årlig. Og mens du er i gang – sjekk at alle bilens lys er intakte og korrekt innstilt. Og rene, sier Jan Ivar Engebretsen.

Andre vintertips

config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Skift motorolje: tynnere olje - såkalt lettløpsolje - gir lettere vinterstart og mindre motorslitasje.

config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Husk frostvæske, unngå motorhavari.

config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Smør alle låser med låsolje, ikke låsspray.

config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Stryk silikon på lister i dører og bagasjelokk.

config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Pollenfilter må skiftes minst en gang i året.

config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Motorvarmer sparer bensin, reduserer utslipp, gir mindre motorslitasje og sparer startbatteriet.

Og for sikkerhets skyld - NAF anbefaler en hard oppbremsing hver gang du er ute og kjører:

– Bremser er utsatt for rust på grunn av asfaltavleiring. Hard oppbremsing sørger for at bevegelige deler holder seg bevegelige. Et enkelt «vedlikehold». Men sørg for at det skjer i trygge omgivelser, sier NAF–talsmann Engebretsen. (ANB–NTB)

Mer fra Dagsavisen