Nyheter

Biloppsamlerne streiker fra 2. januar

Skal du levere det gamle vraket ditt med tanke på å innkassere vrakpant, kan du være for sent ute. Fra 2. januar går alle medlemmer i Norges Biloppsamleres Forening til en politisk aksjon.

- Ja, da stenger vi dørene og vil ikke ta i mot bilvrak, bekrefter daglig leder hos Oscar Nilsen AS, Frenchie Andersen.

Bakgrunnen den misnøye med ny bil- returordningen som skal tre i kraft fra nyttår. Fra nå av er det bilfabrikkene selv som av EU er pålagt å sørge for returordning. I Norge vil det i praksis si de ulike fabrikkenes representanter: Bilimportørene.

Disse har, via sin interesseorganisasjon Norske Bilimportørers Landsforening, startet et firma som skal håndtere dette viktige problemet.

- Nå, bare et par dager før ordningen skal tre i kraft, virker det som svært lite av den infrastruktur som tross alt skal til for å håndtere bilvrak, er på plass, sier både Frenchie Andersen og hans kollega i Skjeberg, Hugo Olsen.

Olsen sitter i styret i den landsomfattende organisasjon som taler biloppsamlernes sak, NBF.

Har fungert utmerket

- Helt siden 1977 har vi hatt verdens beste ordning for håndtering av bilvrak, dels en vrakpantordning som incitament til publikum om å levere bilene til hugging på forsvarlig måte, dels en økonomisk kompensasjon til oss som skal gjøre jobben. Dette bortfaller for vår del med virkning fra 1. januar. Dette kan ha stor økonomisk betydning for en rekke av våre medlemmer, jeg kjenner til firmaer over det ganske land som har sett seg nødt til å stenge dørene på grunn av at denne ordningen opphører.

- Hva mener du bør gjøres?

- Det skal for det første bli spennende å se om bilimportørene nå kommer på banen, når de kanskje innser hvilket arbeid som reelt ligger i dette. For det andre har vi lenge foreslått at det burde innføres et gebyr på samme måte som med bildekk, batterier og elektroniske husholdningsartikler. Et gebyr som legges på første eier og som utløses når bilen sendes til hugging.

- Den økonomiske kompensasjonen har vel nærmest vært symbolsk?

- Jo, den har ikke vært stor per enhet, og det har vært salg av deler og det stålet som kan utvinnes som har ”drevet hjulene” for å si det på den måten. Nå går delesalget drastisk tilbake, og den børsnoterte prisen på avfallsstål er historisk høy. Dersom den synker i løpet av noen uker eller måneder, kan det bli nokså trang økonomisk for oss, sier Hugo Olsen i Norske Biloppsamleres Forening.

Mer fra Dagsavisen