-Vi overtar fartøyet i disse dager og vil fra april neste år sette båten inn i chartertrafikk. Etter at både "Fredrikshald" og "Falkungen" ble solgt ut av distriktet trenger distriktet en ny, stor charterbåt, sier daglig leder Terje Fineide i Hvaler Fjordcruise.
Bygget på Hvaler
Den karakteristiske, sandwichbygde passasjerbåten kommer dermed tilbake til farvannene hvor den mellom 1979 og 1996 fraktet tusenvis av reisende mellom Hvalers østre øyer.
-"Makø", som er 22 meter lang og 5,5 meter bred ble bygget ved Bjørn Abrahamsens verksted på Stokken. Jeg vil tro at de fleste husker båten den dag i dag. Vi synes jo det er morsomt å få henne hjem igjen, forteller Fineide.
Siden "Makø" - som i dag bærer navnet "Malmøya" - var ny, har de ulike eierne sørget for betydelige oppgraderinger.
-Ikke minst innvendig er det investert stort i salonger og annet inventar. Med all uteplassen på takdekket er denne skuta som skapt for formålet, sier den unge rederen som fra før også er eier av M/S "Vesleø".
-"Vesleø" skal vi beholde. Den skal fortsette i rutetrafikken på Sverige, forklarer Terje Fineide.