Nyheter

-FB driver ølreklame

Fredriksstad Blad bedriver bevisst reklame for øl, hevder KrFs gruppeleder Per Lebesby som nå ber ordføreren få slutt på praksisen.

-Kan ”skummende på fat” og ”30 kroners i baren ved hvert målpling” oppfattes som annet enn ren markedsføring av øl? spurte Lebesby i onsdagens formannskapsmøte. Hvorpå han ga seg selv svaret: Nei.

FFK-kamp

Det var lørdag 20. mai ”Katti” rykket inn en annonse i FB hvor restauranten inviterte publikum til å se Sandefjordkampen søndag på storskjerm.

Under overføringen ville Katti tilby seerne fotballburgere til 99,- skummende på fat for kroner 43 og 30 kroners i baren ved hvert målpling fra FFK-spillerne.

-Dette er å omgå reklameforbudet mot alkohol. For det er ikke lov å påskynde salget, slik denne annonsen legger opp til. Og alle må jo forstå at teksten har med ølservering å gjøre, sa Lebesby som ellers syntes det var trist at byens mest profilerte idrettslag ”kobler idrett og alkohol på denne måten.”

Ordfører Ole Haabeth lot imidlertid jussen i alkoholloven ligge og foreslo i stedet å oversende Lebesbys innspill til Kontrollutvalget for alkoholsaker,

Liv og lære

FB fikk også gjennomgå av politikeren Lebeby for angivelig manglende samsvar mellom Katti-annonsens tekst og avisas offisielle syn på alkoholreklame.

Mandag 22. mai skrev nemlig FB på lederplass at det ”finnes vektige grunner for å forby blant annet tobakk- og alkoholreklame i alle medier”.

FBs ansvarlige redaktør Erling Omvik tar langt på vei selvkritikk for publiseringen av Katti-annonsen. Men han sier også:

-Jeg har ikke blitt kontaktet av Lebesby om denne saken, til tross for at det er vi som eventuelt har gått over streken. Men i vår kontinuerlige diskusjon om hva som er tillatt å sette på trykk så tror jeg nok ikke denne annonseteksten er forenlig med retningslinjene for alkoholreklame, sier Omvik til Demokraten.

-Annonseteksten går heller ikke i hop med hva FB skriver på lederplass bare to dager senere?

-Nei. Her har det i vår hektiske hverdag beklageligvis oppstått en avstand mellom liv og lære, sier Omvik som avslutningsvis understreker at avisa har et restriktivt syn på alkoholreklame i mediene.

Mer fra Dagsavisen