Utdanningsforbundet har nå delt ut 400.000 kroner nasjonalt i premier til skoler og barnehager som har utmerket seg i kampen mot mobbing.
I fjor undertegnet en lang rekke skoler i hele landet et manifest mot mobbing.
Langsiktig
Skolen har i lang tid hatt en langsiktig handlingsplan mot plaging og erting. Det gir resultater.
– Vi har en visjon om å være en skole hvor alle trives, samarbeider og lærer, sier Jan Christian Häckert, sosiallærer ved skolen.
– Vi har en filosofi om at motiverte elever ikke finner på faenskap. Derfor er det så viktig at vi klarer å skape et godt miljø. Det nytter ikke bare å si det, eller ha det i en handlingsplan, men vi må gjøre det i hverdagen.
Han har to hovedmål i sitt daglige arbeide:
– Å redusere mobbing til et minimum. Jeg tror det alltid vil være der, så kampen består i å redusere det mest mulig. Det andre er at jeg skal vite hvem det er som mobber, sier Häckert.
Statistikk viser at mellom tre til sju prosent av landets elever mobbes. I skolens egen undersøkelse kommer det frem at to til tre prosent opplever det samme.
- Det er vi godt fornøyd med, sier Häckert.
- Faktisk er våre problemer nærmest for luksusproblemer å regne. Og det er takket være vår handlingsplan.
Viktig signal
Rektor Grete Engen er storveis fornøyd med det tildelte skolestipendet som et bevis på skolens viktige arbeid.
- Vi inkluderer foreldre til åpne møter og har hatt et stort fokus på å forbedre skolemiljøet gjennom mange år.
Skolen har klare og tydelige retningslinjer nedfelt i
handlingsplanen hva som skal gjøres dersom mobbesituasjoner oppstår.
- Det er viktig at vi er forberedt. At vi har en egen handlingsplan som fungerer er et viktig signal overfor oppførsel som ikke tolereres, sier rektor.
- Vi har ikke realisert alt i handlingsplanen, men er på rett vei, smiler hun.
Utdanningsforbundet i Fredrikstad er imponert over arbeidet som gjøres mot mobbing ved Haugeåsen.
- Vi er stolte av å ha en skole i vårt område som nådde opp. Det er veldig morsomt å se skolens handlingsplan og hvordan den fungerer i praksis. Det er viktig at skolene forteller slike gode historier om hvordan de arbeider, slik at andre kan bli nysgjerrige og gjerne ta etter, sier leder Dagrun Lundsvoll.