-Jeg er kanskje den første privatperson i mils omkrets som kan titulere meg trafikkøy-eier. Dét er jo forsåvidt gøy! Men, men - når myndighetene tvang meg til å sikre trafikken ut og inn fra Lundheim, så hadde jeg vel ikke noe valg? spør 55-åringen lattermildt.
Bygde leiligheter
For når midtrabattene rett sør for den selvbetjente bensinstasjonen ved Lundheim står klare midt i oktober må ikke bilistene tro at det er veiavgiften som har finansiert anlegget.
-Nei, det er jeg som tar regningene her gettà Og bakgrunnen er boligblokkene jeg har reist et steinkast unna. For å få lov til å oppføre de 32 leilighetene måtte jeg selv bidra til en tryggere adkomst. Også Lundheim Allé, veien som fører fram ti
l blokkene, har jeg og mitt firma bekostet. Oppsummert mer enn tre millioner kroner! forteller eiendomsutvikleren.
-Dette er penger du aldri får tilbake?
-Hvis kommunen, FOBBL eller andre på sikt bygger ut områdene nord for Lundheim, slik det vitterlig finnes planer om, så vil jeg forbeholde meg retten til å ta fram kvitteringene. Da synes jeg det vil være rett og rimelig å be om spleis. Men i utgangspunktet er det jeg som tar belastningene, sier Aaserud til Demokraten.
Subsidierte skolen
Til tross for at presskommunen Fredrikstad skriker etter flere boenheter var det ikke bare kommunal jubel å høre da blokkene ved Huseby gård skulle reises.
-Jeg ble jo møtt med argumentet om at det ikke fantes skoleplasser nok i nedslagsfeltet. Og det er for så vidt forståelig. Opptatt av løsninger som jeg er sa jeg derfor ja til å sprøyte inn 1,5 millioner kroner i nye, midlertidig skolebrakker ved Nabbetorp. 1.3 millioner har kommunen allerede fått. Men det litt forsmedelige for meg er at det ikke har flyttet inn et eneste barn i de nye blokkene i det halvparten av leiligheten er solgt! sier Aaserud. Som tross de prinsipielle omstendighetene har tro på at boligbyggingen hans fører noe godt med seg for Fredrikstad-samfunnet.