Nyheter

Bytt kraftleverandør

–Skift kraftleverandør. Og gjør det gjerne ofte. For «shopping» er forbrukernes eneste virkemiddel for å presse strømprisene.

Dét sier lederen for Forbrukerrådet i Østfold, Olav Nyhus i en kommentar til at flere energileverandører - blant dem Fredrikstad energiverk - varsler økning i kraftprisene på opp mot 70 prosent. For kundene betyr dette at den totale strømregninga (nettleie, avgifter og kraftpris) blir omlag 20 prosent høyere.
Små marginer, men...
Selv om Forbrukerrådet ikke nedrennes av fortørnede elkraft-kunder, er det Nyhus` klare oppfatning at mange forbrukere nå synes nok er nok:
- Det fortvilte, sett fra forbruker-porteføljens side, er at mange fortsatt synes det er litt skummelt å ta en telefon til kraftverket «langt der borte». Man føler jo en trygghet med selskapet man har vært tilknyttet i årtier. Men; skal det bli noen reell konkurranse mellom aktørene i kraftmarkedet så er det viktig kundene bryter den mentale barrieren, sier forbrukerråds-lederen.
- Men marginene er små? Det er lite å hente for konsumenten ved å bytte selskap?
- Jo, det kan nok være mer å spare ved å tenke ENØK i hjemmet. Senker du temperaturen i boligen med én grad så har du kanskje spart fem prosent på strømregninga. Og; ber du ungdommen i huset om å dusje i ti minutter isdet for en halvtime hver dag så gjør kanskje et slikt grep også et større utslag enn om man skifter leverandør. Men vårt poeng blir likevel at jo flere forbrukere som blir bevisste på «shopping`en» - jo mer blir prisene presset. Dette fordi kraftselskapene selvfølgelig er opptatt av å ha flest mulig kunder tilsluttet, sier Olav Nyhus ved Forbrukerrådet i Østfold.
Pølse og lompe
Forbrukkerrådslederen ber strømkundene ellers merke seg det han kaller kraftselskapenes «latterlige markedsføring».
- Senest for få dager siden uttalte et selskap at «du sparer ikke mer penger i året på å skifte selskap enn det koster å kjøpe ei pølse og lompe.» Dette er både dumt og latterlig og det er en uttalelse som også kan virke konkurransehemmende. For som sagt; blir ikke vi kundene flinkere til å påvirke kraftmarkedet så vil det oppstå monopol-tilstander i bransjen. Og dét vil i hvertfall virke poengterer Olav Nyhus.

Mer fra Dagsavisen