Kortreist

Strandskogen: Den bortgjemte perlen i Fredrikstadmarka

Den vestre delen av Fredrikstadmarka har flott natur, historiske spor og smale turløyper med et sjarmerende, gammeldags preg. Dette er marka på sitt aller vakreste!

Smale stier omgitt av frodig, lysegrønn blåbærlyng slynger seg mellom de høye trærne på åsryggen, og i åssiden nedenfor står høyreiste grantrær tett og skjuler delvis et mosegrodd steingjerde.

Ære være de mest «klassiske» turområdene i marka, slike som Bjørneløypa, Bjørndalsdammene og lysløypa til skihytta med retur om Krikenåsen. Likevel; det skal mye til å slå de mindre velbrukte skogsstiene der du får muligheten til å gå på ekte oppdagelsesferd. Strandskogen og Krabberødåsen er et slikt område. Bli med hit, da vel!

Grønn skog

Morgenstund har gull i munn

Fra parkeringen ved idrettsbanen og klubbhuset til Skogstrand IL tar vi til høyre på fylkesvei 381 og rusler gangveien opp bakken. Det er tidlig morgen og fortsatt litt småkjølig i skyggene, men idet sola treffer oss, får vi en anelse om hvor varm dagen vil bli.

På bakketoppen krysser vi over veien og rusler inn på grusveien ved løypekartet over Fredrikstadmarka. Her blir verden vakkert grønn, med et dryss av gull i kantene idet solstrålene søker seg fram mellom trærne. Stemningen er sommerlun og stille, og fra tretoppene sildrer vakker fuglesang ned. Snart står vi i et kryss der en steintrapp fører oss oppover i åssiden; her står det skiltet mot Nordre Veum, og ferden går over Krabberødåsen.

Den blåmerkede løypa er lett å følge. I starten går det bratt oppover, deretter flater terrenget ut. Stien som smyger seg grasiøst over fjellrabbene gir oss en lett nostalgisk følelse. Slik som dette artet flesteparten av turløypene seg da jeg begynte å skrive om turer i Østfold i 1997. Nå, etter at korona sendte «alle» ut i naturen, er mange av stiene omgjort til brede tråkk – derfor er steder som dette gull verd. I disse omgivelsene får vi raskt den godfølelsen som følger av å ha et vakkert turområde nesten for seg selv. Selv blåbærlyngen langs stien forteller om begrenset ferdsel; enkelte steder føles det som om vi «vasser» gjennom den.

Mot toppen

På høyre side av stien passerer vi flere mindre knauser før vi fra et flatere fjellplatå kan nyte noe utsikt mot øst. Vi går tvers over åsryggen og føres ned gjennom en velvoksen granskog og ut i et stikryss der vi holder til venstre og følger skilting mot Skihytta om Nordre Veum. I neste kryss følger vi skilting mot Nysted og Nordre Veum, da vi for moro skyld har lyst til å besøke det høyeste punktet her, 69 meter over havet.

Grønn skog

Ferden går gjennom et eldre hogstfelt der furutrærne har vokst seg temmelig store, og stien er preget av mye grønt gress. Blåmerkingen tar oss fram til det høyeste punktet, der vi finner en godt brukt bålplass og – i toppen av et tre like ved – et provisorisk lite utkikkstårn. Det gir oss noen inspirerende tanker om hvordan utsikten ville være fra oven dersom det sto et skikkelig tårn her. Det ville antakelig by på et fantastisk utsyn i alle retninger!

Nå nøyer vi oss med en liten rastepause og en matbit på bakkeplan før vi følger egne fotefar tilbake til det siste stikrysset og går mot Skogstrandbanen langs en eldre skogsbilvei som er dekket av høyt, grønt gress. Det lukter friskt og litt syrlig her, kanskje kan man si at det lukter grønt av skogen nå som dagen modnes.

Stenstua

Etter et godt stykke, svinger vi til venstre inn på en Folkehelsesti; det henger et gammelt stimerke med lysegrå maling nokså høyt oppe i et tre.

Grønn skog

Stien her er så dyp at den likner en hulvei, og inne i skogen dukker det opp et gammelt steingjerde som vi følger rundt det som nok en gang i tiden var en hageflekk. Snart forteller et skilt at dette er Stenstua (1845–1925).

Husets steinvegger har delvis rast ut, og det vokser trær og busker opp av ruinene. Like bortenfor ligger uthuset fredelig under et høyt, knudrete eiketre; også dette har vegger av stein. I Svein Skahjems bok om Fredrikstadmarka står å lese at her bodde smeden Mattis og kona hans, Anna, og at plassen ble fraflyttet i 1925. Det er fantastisk å gå på oppdagelsesferd og finne slike historiske spor i denne vakre naturen!

Det virker som om Folkehelsestien her blir borte idet vi skal fortsette, men etter litt leting ser vi et smalt tråkk som forsvinner inn mellom et par trær like ovenfor Stenstua. På den andre siden av disse blir stien igjen bredere og lettere å følge; det er nesten som en portal tilbake til den vakre furumoen fra den litt tunge granskogen som skjulte den gamle, historiske skatten.

Stien tar oss fram til kryssende sti; dette er løypa som tok oss nordover Krabberudåsen. Vi svinger derfor til høyre og følger egne fotefar tilbake til bilen.

God tur!

Turfakta

Lengde: 6,5 kilometer

• Fin tur for hele familien på vakre skogsstier.
  • Naturlige rasteplasser og bålplasser, samt rasteplass med bålplass på det høyeste punktet.
  • Noe utsikt.

Veibeskrivelse

Grønn skog
  • Fra Fredrikstad følger du fv. 381 – Veumveien – mot Veum.
  • I krysset ved tidligere Veum psykiatriske sykehus følger du skilting rett fram mot Kjølberg, og etter omtrent en kilometer får du idrettsanlegget på Skogstrand på venstre hånd.
  • Koordinater til parkeringen: UTM33 N 6575533 Ø 267151.

---

Få våre beste nyheter rett i innboksen med nyhetsbrev fra Dagsavisen Demokraten!