Demokraten

Kystvandring på Asmaløy

Sol, strender og blått hav så langt øyet rekker … En rusletur langs sørvestkysten av Asmaløy har ingredienser som virkelig setter fart på feriefølelsen!

Vi kjenner vinden straks vi kommer ut av bilen; den siles gjennom det lille skogholtet og tar med seg en myk lukt av blomstrende nyperoser inn til oss.

Åsebu – Brattestø

Blåmerket kyststi tar oss ned til havet, og vi følger strandlinja sørover i retning Brattestø. Ferden går over fjellrabber og gjennom små partier med luftig skog. Oppe i skogbrynet hviler hyttene, og nedenfor dem ligger flere fine strender, så sørg for å ha badetøyet med i tursekken om du er glad i å bade!

I vest nyter vi utsikten over Asmalsund mot Spjærøy og ut mot Akerøy; over oss seiler fuglene på vinden og feirer sommeren. Etter hvert ser vi de røde sjøbuene på Brattestø, den eldste havnen på Hvaler. Både moloene og buene her har stor fiskerihistorisk og havnehistorisk verdi.

I marinaen tar vi en pause i Sjøsanden bar, som likner et lite tropisk sommerparadis med sine turkise møbler, surfebrett og svaiende palmer.

Turfakta

Lengde: 14 km

Velegnet som dagstur! Det er mye å se på underveis, så beregn god tid.

En fin tur på merket og umerket løype.

Stien går over strender og rullesteinsbelter, gjennom skogholt, fuktige områder og over blankskurt fjell.

Uegnet for barnevogner, de minste blir med i meis.

Hvalers eldste fiskehavn. Fantastisk kystkulturlandskap og infostolpe.

Flere naturlige og tilrettelagte rasteplasser underveis.

Fiske- og bademuligheter. Mange flotte strender, særlig på strekket Åsebu–Brattestø, samt wc og spisested i Brattestø havn.

Brattestø – Skipstadkilen

Når tiden er moden for det, rusler vi videre forbi sjøbuene og steinmoloen. Her ute passerer vi en flott sandstrand med badeflåte, så har du ennå ikke vært fristet til en dukkert, får du en gyllen mulighet her.

Vi rusler ut i rullesteinsbeltet, passerer Pikesten fyr og ser langt av sted utover i det blå, mot Torbjørnskjær fyr. Her vokser mest lav og hardfør vegetasjon som lav, gress, lyng og einer, men enkelte steder lyser blodstorkenebb opp med sine vakre, klarlilla blomster. Tråkkene fører oss langs kystlinja, og fram til en port; nå skal vi inn i et område der dyr går på beite.

Landskap på Hvaler

Vi følger kystlinja rundt odden og svinger innover mot Skipstadkilen. På de flate svabergene i Svanebukta har kuene slått seg ned i sola; de vifter bare dovent med ørene idet vi passerer. Bak dem strekker masta på Vikertangen seg mot den blå himmelen. Lyngheiene i dette området minner sterkt om fjellets vidder, og beitedyra har bidratt til å forme det særpregede landskapet. Kyststien fører oss ut av beiteområdet og opp til en kryssende grusvei, Gamle Vikervei, der det er skiltet mot Vikerhavn.

Skipstadkilen – Vikertangen

Vi svinger til høyre og blir med Kyststien sørover forbi Skipstadkilen. Ganske snart kommer vi til et flott utsiktspunkt med en infostolpe med lydfiler som forteller oss mer om kystlyngheiene og fuglelivet i området.

Blå merking leder gjennom det åpne landskapet, og her gjelder det å holde god utkikk etter steinvarder og peile ut neste blåmerking, ellers er det lett å gå feil. Lange klopper tar oss over et fuktig parti, og vi går gjennom et skogholt med værbitte furutrær før vi slippes ut i enden av Madamhavens vei. Denne følger vi ned til p-plassen for friluftsområdet, der vi i krysset holder til høyre og blir med den brede stien utover mot havet.

Landskap på Hvaler

Vinden får godt tak her ute, så vindtette klær kan være en fordel. Vi tar oss fram delvis på små tråkk og delvis utenfor sti hele veien utover til Vikertangen. Vi navigerer etter masta, og snart står vi på toppen og skuer ut over et forblåst hav med sølv på bølgetoppene. Vinden dytter oss i ryggen hele veien nedover fjellsiden og innover mot Vikerhavn. Et stykke av stien her ute er lyseblå; dette er blåskjell som har blitt vasket på land og knust til et fint pulver.

Vikertangen – Åsebu

Fra p-plassen i Vikerhavn følger vi veien innover og tar av til venstre ved merking mot P-plass for friluftsområde og Madamhaven for å følge Kyststien tilbake til Gamle Vikervei. Denne fører oss deretter nordover, gjennom tunet på Huser gårdsbarnehage, og ut på Huserveien.

Her holder vi til venstre og går et kort stykke før vi svinger inn på veien Gravningen, som tar oss tilbake til bilen.

Slike vakre, gamle Hvalerveier er som skapt for late sommervandringer. Her er frodig grøftekantflor, mosegrodde steingjerder, gamle, «blondekantede» gårdshus og vakre, grønne skogholt – med andre ord en perfekt avslutning på en herlig, innholdsrik sommertur!

God tur!

Veibeskrivelse

Kjør fra Fredrikstad mot Hvaler.

Følg fv. 108 ut over Hvalerøyene til du kommer til Asmaløy.

Snart ser du skilting mot Friluftsområde og Åsebu på høyre side; den store parkeringsplassen ligger inntil veien.

Koordinater til parkeringen: UTM 33 N 6554792 Ø 266948.

Turen begynner med å følge grusveien og Kyststi-skilting nedover mot Asmalsund og vannet.