Rødt lys

Jernbanens venner blant velgerne må kjenne sin besøkelsestid.

Fram til 1996 var norsk jernbane synonymt med NSB. Selskapet hadde ansvaret for alt som angikk driften av jernbanen.

Kanskje var det for mye for et selskap.

Les også: Marit fikk Go-Ahead til å åpne for sykler på bussen

Stortinget vedtok i alle fall å skille ut Jernbaneverket som eget selskap. Det kan diskuteres hvor vellykket det har vært. Det som ikke kan diskuteres er at oppsplittingen av NSB burde ha stanset med det.

I likhet med NRK har NSB alltid vært en torn i øyet på Høyre og Frp. Det skyldes partienes statsskrekk og blinde tro på markedets velsignelse. Høyre-regjeringen Willoch gikk løs på NRK med sparekniven samtidig som det ble åpnet for kommersiell radio- og fjernsynsdrift. Høyre-regjeringen Solberg gikk løs på NSB med øks.

Selv navnet fikk ikke være i fred. Det tradisjonsrike og solide NSB ble til VY.

Konkurranseutsettingen er den største trusselen mot en god jernbanedrift. Det britiske Go-Ahead og svenske SJ har vunnet anbud med påstander om at de kan drive billig. Kvaliteten på tilbudene sies det ikke så mye om.

Publikum vet hva de får når de reiser med NSB (VY). Det vet man ikke når man reiser med et utenlandsk selskap.

Les også: Vys egne bussjåfører må sitte og se på at innleide kjører buss for tog

Regjeringens kjør med å konkurranseutsette toglinjer har nå fått rødt lys. Planen var å legge ut på anbud i høst de fire linjene på Østfoldbanen og lokalstrekningen Spikkestad- Lillestrøm.

Jernbanedirektorat mener regjeringen går for fort fram.

Anbudskonkurransen blir utsatt til senere. Kontraktene skal tidligst skrives i 2022, året etter stortingsvalget.

Ap, SV, Sp, MDG og Rødt sier til Aftenposten at de vil sørge for å avvikle konkurranseutsettingen hvis det blir rødgrønt flertall på Stortinget. Aps Sverre Myrli mener at det som kan stoppes, skal stoppes.

SVs Arne Nævra legger til at det som kan reverseres av omorganisering skal reverseres. MDGs Une Bastholm understreker at partiet er kritisk til konkurranseutsetting og imot ytterligere oppstykking. Jernbanens venner blant velgerne må kjenne sin besøkelsestid.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.