Stavanger

Verden åpner seg for Ope-hyllene

To menn og et møbelsystem er klare for å erobre verden. Men først skal Lars Urheim og Eirik Helgesen stikke av med prisen for årets produkt.

Bilde 1 av 5

Møbeldesignerne Lars Urheim og Eirik Helgesen har skapt seg en karriere ut fra et møbelsystem som selv den minst handy kan klare å sette sammen. Med fire enkle komponenter (ytterplate, innerplate og to ulike koblinger) kan du bygge nesten hva du vil. Hjemme i Stavanger har duoen skapt seg et navn, og nå begynner også folk i resten av landet å få øynene opp for dem. Fredag kan Ope stikke av med prisen for årets produkt når landets møbelbransje samles for å hedre seg selv.

– De nominerte er plukket ut av fagfolk i bransjen. Det er en anerkjennelse å bli nominert, sier Lars Urheim til RA.

– Det er viktig å få slik anerkjennelse, ikke bare for oss, men også for dem vi samarbeider med, sier Eirik Helgesen.

Onsdag kveld tok Urheim med seg en Ope Select, en pakke med deler til syv hyllerom + ett skap, og satte seg på toget til Oslo – klar for møbel- og interiørkonferanse og prisutdeling.

– Nye dører åpnes

Ope-hyllen har fått navnet sitt på grunn av åpningen mellom platene.

LES OGSÅ: Feirer ti år med norsk design

– Systemet er såpass nøytralt at det kan holde seg over tid. Her slipper vi rommet inn i systemet, og på den måten blir det tidløst. Eller – vi håper at det blir tidløst. Alle drømmer vel om å lage tidløs design, sier Eirik Helgesen.

– Så får tiden vise om det fortsatt er i bruk om 100 år, legger Urheim til.

Fredagens prisutdeling skjer under en konferanse arrangert av Norsk Industri, Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening (NIL), NHO og næringsklyngen Norwegian Rooms.

– Ope er en sterk kandidat til årets produkt. Bransjeprisene blir lagt godt merke til og vil henge høyt i årene framover. For de nominerte – og ikke minst vinnerne – bidrar de til oppmerksomhet og nye muligheter i markedet, sier markedssjef Helene Jellestad i Norsk Industri.

Veien videre

Pris eller ikke, Ope-duoen har planene klare. Snart tar de turen fra Madlaveien til New York når de deltar på New York Design Week i mai.

LES OGSÅ: Gjør det lettere for gründere

– Da får vi presentert oss for det amerikanske markedet. Det er stor interesse for skandinavisk design i USA, sier Urheim.

Det store målet er selvsagt å slå igjennom på det internasjonale markedet.

Utgifter har blitt til inntekter

Som for gründere flest, var de første årene i drift trange.

LES OGSÅ: Mulighetene er mange i Stavanger

– De første årene var det bare utgifter. Vi fikk heldigvis god hjelp fra Innovasjon Norge i starten. Nå begynner vi å tjene penger på dette. Vi har omsatt for halvannen million kroner, sier Urheim.

Etter hvert håper de to å kunne ansette flere. De ser seg også om etter en investor – en partner som kan hjelpe dem med å nå drømmen om å spre Ope-hyllene ut i verden.

Mer fra Dagsavisen