Stavanger

Politikere frykter Hillevåg-tilstander i Kvernevik

Køer og til dels kaos i Hillevåg får planleggere og politikere i Stavanger til å være føre var i Kvernevikveien.

Bilde 1 av 3

Administrasjon og politikere i Stavanger står samlet om å unngå de samme køproblemene som i rundkjøringene med lysregulering i Hillevåg. Biler og sykler som ikke skal svinge over den midtstilte bussveien, men rett fram eller til høyre, får her rødt lys når bussene nærmer seg eller står stille på busstopper i nærheten.

Viser til Hillevåg

I Kvernevik bygges den såkalte Transportkorridor Vest, en avlastningsvei fra industribedrifter i Tananger nordover mot Randaberg og E39.

– Løsningene som foreslås fra veivesenets side er omtrent tilsvarende de løsningene som er valgt i kryssene med bussveien i Hillevåg. Vi ber Statens vegvesen om at den trafikken som ikke er i konflikt med bussveien kan kjøre gjennom kryssene, sier transportplanlegger Iqbal Mohammad i Stavanger kommune til RA.

Administrasjonen og politikerne konstaterer at det i to kryss i Kvernevik – i kryssene Kvernevikveien-Traneveien og Kvernevikveien-Kvernevik Ring Nord – er foreslått samme type signalregulering som i krysset mellom Hillevågsveien og Sandvikveien.

– Uhindret

Leder i kommunalstyret for byutvikling, Kari Raustein (H), peker på at utgangspunktet er bedre langs Kvernevikveien enn i Hillevåg.

– Det er veldig bra at administrasjonen her i Stavanger legger vekt på at den biltrafikken som skal til høyre og rett fram i slike kryss må kunne kjøre uhindret, ved siden av eller bort fra bussveien, sier Raustein til RA.

Hun peker på at i en ideell verden var Transportkorridor Vest og bussveien to ulike traseer, men det lar seg ikke gjøre av arealhensyn.

– Uansett: Det er utrolig viktig at vi ikke får de samme proppene i Kvernevik som vi nå har fått i Hillevåg. Fordelen i Kvernevik er at veisystemet ennå ikke er bygd. Her blir det egen sykkelvei, i Hillevåg sykles det i kjørebanen. Når vi nå bygger ny vei i Kvernevik, har vi mulighet til å anlegge egne felt for biler som skal rett fram eller til høyre, sier hun.

Frp: Sidestilt

LES OGSÅ: Køkostnader til fem milliarder

Mats Danielsen, som sitter i KBU for Frp, er sterkt kritisk til løsningene som skisseres i Kvernevik.

– Vi må huske hva det var ment vi skulle bygge: En avlastningsvei for effektiv transport av gods med tungtrafikk mellom Tananger og E39, sier Danielsen til RA.

Han er mot at fartsgrensen senkes til 40 km/t.

– Strekningen er ikke først og fremst bussveien, men en vei som skal prioritere næringstransport, sier Danielsen.

– Hvordan skal man løse utfordringene med kollektivtrafikken i dette området, hvis man ikke skal prioritere bussen?

– Først av alt: Bussveitraseene må være sidestilte, ikke midtstilte. Frp har vært konsekvente på sidestilt bussvei. Nå legges det opp til en løsning som har fungert ekstremt dårlig og skapt køer og kaos i Hillevåg, sier Danielsen til RA.

Mer fra Dagsavisen