Nyheter

– Klimakrisen er mye mer alvorlig enn pandemien

Koronatiltak har fått ned CO2-utslippene mye. Politikerne mener det er mye lærdom å ta med seg fra koronakrisen til klimakrisen.

Aldri før har verdens CO2-utslipp gått like mye ned som etter koronatiltakene i fjor. Men like mye må kuttes hvert eneste år skal Parisavtalens mål oppfylles, viser en ny studie.

– Det viser at vi er nødt til å gjøre grep og det så raskt som mulig. Flere politikere mener vi skal komme oss gjennom krisen og tilbake til «normalen.» Vi mener det er meningsløst å jobbe for å gå tilbake til «normalen», når normalen er en truende klimakrise, sier Ulrikke Torgersen, stortingskandidat for MDG Rogaland til RA.

Hun viser til at normaltilstanden er at norsk økonomi er alt for avhengig av olje, og dermed svært sårbar for kriser slik vi ser nå.

– Det er ikke bra for klima, ikke bra for permitterte oljearbeidere og ikke bra for norsk økonomi. Koronakrisa har vist oss at det er mulig å omstille oss, men at det krever tydelig politisk styring, sier Torgersen.

– Koronakrisa har vist den store dugnadsviljen til den norske befolkninga når liv og helse står på spill. Krisen har vist at når politikere tar styring, kan vi få til det meste. Vi må sørge for å gi folk incentiv til å fortsette de bærekraftige trendene som har preget oss under korona: å feriere i eget land, ha flere digitale møter og sette pris på kultur og musikkopplevelser fremfor økt forbruk, utdyper hun.

Torgersen understreker at klimakrisen er den største trusselen mot velferden framover og truer allerede liv og helse over hele kloden. Derfor mener hun politikerne må legge til rette for at det skal bli lett å ta de miljøvennlige valgene.

– Ifølge en undersøkelse gjennomført i fjor ønsker ⅓ av befolkningen at regjeringa viste samme handlekraft i møte med klimakrisen som koronakrisa, påpeker hun.

SV: – Godt rustet

Fungerende gruppeleder i Stavanger SV, Paal Kloster, mener at pandemien har vist oss at Norge er godt rustet til å gjennomføre dyptgripende endringer når det er nødvendig.

– Hvis vi greier å ta inn over oss at klimakrisen er en mye alvorligere krise enn pandemien, er vi som nasjon godt rustet til å gjennomføre de endringene som skal til, slik at vi etter hvert kan bli en klimanøytral nasjon. Klimakrisen er annerledes enn pandemien ved at konsekvensene av utslipp kommer lenge etter at gassene er sluppet ut. Ikke desto mindre er det en krise, og vi har visst i over 30 år at vi er i ferd med å koke kloden til det ubeboelige, sier Kloster til RA.

Gruppeleder for Stavanger SV, Paal Kloster (t.v.), og stortingsrepresentant for SV, Eirik Faret Sakariassen.

Ifølge rapporten har utslippene allerede begynt å stige i takt med at restriksjonene blir mindre strenge, og forskerne frykter en stor økning i CO2-utslippene hvis ikke landene innfører tiltakspakker som er målrettede på utslipp.

– At utslippene av klimagasser er redusert er en utilsiktet positiv bieffekt av pandemien. Stavanger kommune har vedtatt sitt mål for reduksjon av klimagassutslipp på 80 prosent innen 2030, og Kommunedelplan for klima og miljø med handlingsprogram beskriver hvordan kommunen skal arbeide for å nå målet. Vi må jobbe målrettet for å gjennomføre alle tiltakene i planen. Men vi trenger også nasjonalt og internasjonalt arbeid for å redusere de samlede nasjonale og globale utslippene, sier Kloster.

Han mener at vi har blitt «sjokk-digitalisert» har mange positive sider, og viser til at vi slipper å reise langt for å være med i korte møter. Likevel understreker han at økt digitalisering også kan føre til økte utslipp, og viser til at det handler om hvor dataene lagres og hvordan strømmen til datalagring er produsert.

Venstre: – Handler om politisk vilje

Jan Erik Søndeland i Stavanger Venstre, mener studien viser alvoret i utfordringen som er foran oss, og hvor avgjørende det er å få redusert fossile utslipp innenfor all transport, av både mennesker og varer.

– Hadde alle kjørt utslippsfrie biler, hadde flyene være på EL eller hydrogen, hadde hele skipsflåten utslippsfri, så hadde vi nådd klimamålene. Da kunne vi transportert varer og reist like mye som før korona, men uten utslipp. Derfor må vi opprettholde elbil-fordelene, styrke jernbanebygging og kollektivsystemene, fortsette å gi bedrifter avgifts- og skattereduksjoner når de velger utslippsfrie løsninger, og så videre. Den politikken vil Venstre føre med full kraft.

Søndeland viser også til at Venstre i regjering nettopp har lansert en historisk nasjonal klimaplan, hvor en solid økning i CO2-avgiftene er blant tiltakene.

– I tillegg vil vi styrke det lokale kollektivtilbudet, bygge skinnegående kollektivtilbud på Nord-Jæren adskilt fra bilveien, bygge høyhastighetstog mellom storbyene, støtte utskiftningen av den fossile skipsflåten og ikke minst skape grønne vekstmuligheter for bedriftene, som igjen vil gi folk spennende nye jobber. Det er absolutt mulig å få ned utslippene til koronanivå, og Venstre vil jobbe knallhardt for å få til dette. Hvis folket blir med oss, så vil vi få det til. Dette handler kun om politisk vilje.

Jan Erik Søndeland i Stavanger Venstre


Mer fra Dagsavisen