Nyheter

Norsk elbilforening: – Vi foretrekker minuttpriser

Flere klager på abonnementsordningene for hurtigladestasjoner enn minuttpriser, ifølge kommunikasjonsleder Petter Haugneland.

– Minuttprising er i dag det vanlige ved el-ladestasjoner. Dermed går Lyse over til den betalingsmåten som de andre operatørene har i dag, sier kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland til RA.

Rogalands Avis skriver i dag om El-bileier Kenneth Torsteinbø er mektig irritert over Lyses nye priser og betalingsløsning for hurtigladestasjoner. Fram til nå har det kommunalt-eide selskapet tilbudt el-bileiere en abonnementsordning for bruken av Lyses hurtigladestasjoner i Rogaland og Agder. Fra nyåret blir det slutt på det. Da vil Lyse innføre minuttpriser.  Hvert lademinutt vil koste 2,50 kroner, i tillegg til en oppstartspris på 10 kroner.

– Hvis jeg lader like mange minutter som jeg gjør i dag, det vil si 15 ganger, så blir det en prisstigning på 825 prosent, sier Torsteinbø til RA. Det utgjør til sammen 1650 kroner i måneden, har han regnet på.

LES OGSÅ: Stavanger kommune taper millioner på elbiler 

De fleste lader bilen hjemme

Minuttprising er imidlertid betalingsordningen Norsk elbilforening foretrekker, ifølge kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland.

– Hvorfor det?

– Da unngår man løpende kostnader av en ordning man ikke benytter seg fullt ut av, sier Haugneland.

Han opplyser at de færreste elbilister benytter seg hyppig av hurtigladere i dag.

– De bruker dem kanskje én gang i måneden eller når de skal ut på langtur. De fleste lader bilen sin hjemme, noe som også er billigere, påpeker han. 

LES OGSÅ LEDER: Kortslutning om elbiler

Noen unntak

Han har imidlertid forståelse for at elbilsjåfør Kenneth Torsteinbø reagerer på Lyses nye priser og betalingsløsning for hurtigladestasjoner.

– Du har noen unntak som ham, som kanskje ikke har mulighet til å lade bilen hjemme. Da kan hurtiglading i verste fall bli dyrere enn diesel og bensin, sier Haugneland, som vil anbefale ladeaktørene å opprette egne ordninger for storforbrukere av hurtigladere.

– Du kan enten ha et abonnement for storforbrukere, eller gi laderabatt, som Grønn Kontakt har. Der er det slik at jo mer du lader, jo høyere rabatt får du, sier han.

LES OGSÅ: Kun to dødsulykker med elbiler

Mer fra Dagsavisen