Stavanger

LEDER:Kortslutning om elbiler

Den nye generasjonen elbiler har gitt så stor suksess at privelegiene trues. Elbilfordelene må i hvert fall vare til 2017, skriver sjefredaktør Bjørn G. Sæbø.

Stortingets klimaforlik er kanskje ett av få eksempler på at det er mulig å vedta miljøtiltak som griper inn i folks hverdag. Det mest konkrete ser vi i trafikken hver eneste dag. Der noen av oss stanger i køene i dieselbiler fra 2003, glir Tesla, Nissan Leaf og stadig flere el-versjoner av BMW og Golf forbi i kollektivfeltene. Ikke nok med at de er avgifts- og momsfrie, ferjeturene koster mindre med elbil og kjøreutgiftene er minimale. Slik har Stortinget bestemt at det skal være fram til 2017, eller til det er 50.000 elbiler på norske veier. I dag er antallet 24.000.

Utviklingen bekymrer
fylkesvaraordfører Terje Halleland (Frp) i så sterk grad at han vil bremse elbilgodene. Halleland vil gi hybridbiler de samme fordelene som elbiler, selv om de førstnevnte ikke har nullutslipp. Fylkesvaraordførerens resonnement er åpenbart at den som kjøper elbil gjerne har denne som familiens nummer to-bil. I sum blir altså én bensinbil og én elbil mye verre enn å ha én hybridbil, for å følge Hallelands resonnement. Dessverre misforstår – muligens med vilje – en sentral politiker fra samferdselsministerens eget parti hele elbilutviklingen.

For få år siden var elbiler for en marginal del av befolkningen. Det var idealistene, miljøvernerne og aktivistene som pakket seg inn i små nøtteskall som Think. Sikkert greit som transport av én person til og fra jobb, men ingen så for seg elbil som noe annet enn idealistfarkost eller i beste fall familiens nummer to-bil. Tesla har stått for det teknologiske kvantespranget. På samme måte som Apple revolusjonerte datamaskinene ved å gjøre dem tilgjengelige for et massemarked, endret Tesla bilindustrien. Batteribiler er ikke lenger for bilister med lilla skjerf, men appellerer nå til et langt bredere publikum. Kvantespranget betyr at bileiere som før gjerne la inn 700.000 kroner i en BMW eller Audi bruker tilsvarende beløp på elbilen Tesla. Motargumentene står selvsagt i kø, for hvorfor skal staten subsidiere bilister med mer enn god nok råd? Poenget er at ny teknologi har endret markedet og forbrukervanene i miljøvennligere retning. Utviklingen av luksusbilen Tesla har åpnet markedet for alle elbilene i langt lavere prisklasser, der Nissan Leaf og Golf opererer.

Det nye og store
elbilmarkedet betyr utbygging av hurtigladere i og mellom de store byene, og stadig flere argumenter for at en familie kan ha en elektrisk variant som sin ene bil. For et parti som fylkesvaraordfører Terje Hallelands bør det høres ut som musikk i ørene at bortfall av avgifter kan bidra til å bygge et nytt marked. Her er det ikke snakk om tvang, statlig makt eller annen styggedom, men rett og slett tilbud om billigere bil til bilister som velger å kjøre miljøvennlig. Stortinget har tre år på seg til å la elbiler kjøre seg inn i markedet – og det må de få lov til.
Batteribiler er ikke lenger for bilister med lilla skjerf, men appellerer nå til et langt bredere publikum.

Mer fra Dagsavisen