Nyheter

Steile fronter

Mens Utdanningsforbundet jubler over full stans i massekartlegging i Oslo-barnehagen, mener Dysleksi Norge at Ap har gjort et stort feilgrep.

– Godt nytt for barnehagelærerne, og godt nytt for barna.

Slik karakteriserer nyvalgt leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, skrotingen av den språklige massekartleggingen i Oslo-barnehagen. Det provoserer generalsekretæren i Dysleksi Norge, Caroline Solem:

– Det er ren utopi å tro at pedagogene vil fange opp alle de barna som trenger hjelp uten systemer som sikrer kartlegging. Her er det viktig å bruke standardiserte verktøy. Det er et farlig grep Ap nå har tatt, sier Solem.

Intensiverer arbeidet

Hun mener sjansen er stor for at mange barn med spesifikke språkvansker, som vil utvikle store lese- og skrivevansker på skolen, vil forbli uoppdaget til langt inn i skolealder.

– Jeg begriper rett og slett ikke hvordan det er mulig å forsvare at man stopper språkkartlegging av alle barn når vi stadig hører om elever som går gjennom hele skoleløpet uten å bli oppdaget eller få hjelp, påpeker Solem.

Det er et synspunkt lærerleder Steffen Handal mener er skivebom:

– For det første signaliserer dette gjennom praktisk handling at byråden har tillit til at lærere og barnehagestyrer sammen finner gode løsninger for barna og kartlegger ved behov. Det er på ingen måte slik at kartlegging og vurdering legges ned. Tvert imot er planen å intensivere arbeidet med vurderingsarbeid i barnehagene, forteller Steffen Handal.

Gjennom et eget forskningsprosjekt skal Utdanningsforbundet sammen med den private barnehageeieren Kanvas og Oslo kommune, skaffe mer kunnskap om hvordan barnehagene jobber med å vurdere og støtte oppunder barnas trivsel og utvikling – og ikke minst hvordan barnehageeier kan bli en enda mer effektiv bidragsyter i dette arbeidet.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Økt bevissthet

– Hensikten er å skape en større bevissthet lokalt rundt hvordan barn blir kartlagt og vurdert, sier Handal.

LES OGSÅ: Denne barnehagen har tatt imot de minste barna i 50 år

Saida Begum er fraksjonsleder for Høyre i kultur- og utdanningskomiteen i Oslo bystyre. Hun er svært skeptisk til det som nå skjer:

– Her trenger vi sterk politisk styring. Konsekvensen av systemet vi har hatt er at en av fire barn ikke behersker norsk godt nok til å følge undervisningen når de starter på skolen. Språkkartlegging i barnehagen avdekker problemene tidlig, slik at man kan sette inn tiltak. Målet er at alle kan norsk når de møter opp til første skoledag.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen