Nyheter

– Skal stå fritt

Mens kunnskapsministeren strammer grepet om barnehagenes språkopplæring, avblåser barnehagebyråden i Oslo massekartlegging av barnas språk.

– Vi stoler på pedagogenes kompetanse og har tillit til at de tar kunnskapsbaserte valg for å avgjøre hvilke barn som bør språkkartlegges når, og hvilket verktøy som er best egnet, bekrefter Tone Tellevik Dahl (Ap), byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo.

LES OGSÅ: Dysleksi Norge raser over stopp

Bare uker etter at en egen Oslo-standard påla alle kommunale barnehager i hovedstaden å observere og språkkartlegge samtlige barn, kommer kontrabeskjeden:

– Massekartleggingen det forrige byrådet innførte ved hjelp av observasjonsverktøyet TRAS legges nå helt bort, fastslår Tellevik Dahl.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Harmonerer dårlig

Når kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i dag gjester Utdanningsforbundets landsmøte på Lillestrøm, er den nye nasjonale strategien for språk, lesing og skriving i barnehage og skole trolig ett av temaene han vil snakke om. Strategien er ment å være et nasjonalt grep for å styrke språkmiljøet i alle landets barnehager og skape en bedre sammenheng mellom språkarbeidet i barnehagen og på skolen.

Det er et grep Oslo-byråden liker dårlig:

– Istedenfor å legge fram en politisk strategi, sender kunnskapsministeren ut ti konkrete metoder for hvordan barnehagene skal jobbe med språk. Mens Arbeiderpartiet vil at skole- og barnehagesektoren skal få ta egne valg basert på forskning, kunnskap og erfaring, trer regjeringen metodene nedover hodet på hele Utdannings-Norge.

– Bruken av ferdig designede språkpakker harmonerer dårlig med valgfriheten Høyre liker å assosieres med, sier Tone Tellevik Dahl.

LES OGSÅ: Vil vite hva barna mener om barnehagen

Ikke oversikt

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen hadde ikke anledning til å stille til intervju i går, men uttalte tidligere i sommer til Dagsavisen at språkopplæring i barnehagen har topp prioritet etter at målet om full barnehagedekning er nådd:

– I dag har vi ingen god oversikt over hvor mange skolebarn som ikke har godt nok språk, men undersøkelser i Oslo viser at 1/4-del av elevene ikke er gode nok i norsk til å følge undervisningen når de begynner på skolen, sa Røe Isaksen.

Tellevik Dahl er på sin side ikke redd for at grepet hun nå tar skal bidra til at flere barn går under radaren og at språkvansker forblir uoppdaget:

– Vi skal sikre nok bemanning og høyere kompetanse i våre barnehager. Jeg mener det er det viktigste for at barn som sliter med det norske språket blir oppdaget og hjulpet tidlig nok.

– Personalet i barnehagen kjenner barna og vet hvor skoen trykker. Poenget er at de må få nok tid og ressurser til å gjøre noe med problemene, understreker byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo, Tone Tellevik Dahl.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen