Nyheter

Millioner til overs

Det er ikke rart at Oslo fortsatt er en dårlig sykkelby. Millioner av kroner til sykkeltiltak blir nemlig ikke brukt opp hvert eneste år.

– Det er ikke pengene det står på, konstaterer Abdullah Alsabeehg, fraksjonsleder for Ap i samferdsels- og miljøkomiteen, etter å ha studert budsjettene for de seneste årene.

Her er hans oversikt over hva som har stått igjen av penger til sykkeltiltak ved årets utløp, de seneste årene:

  • 2011: 22 millioner kroner.
  • 2012: 35 millioner kroner.
  • 2013: 131 millioner kroner.
  • 2014: 124,2 millioner kroner.

Dette innebærer at mellom 20 og 60 prosent av de samlede beløpene som årlig er blitt satt av til sykkeltiltak, ikke er blitt brukt disse årene.

– Manglende planlegging

– Problemet er manglende planlegging av nye sykkeltiltak. Man er nødt til å sette inn flere hender til å jobbe med dette, slik at vi kan få de sykkelveiene og de andre tiltakene rettet mot syklister som vi trenger, sier Alsabeehg.

Onsdag 20. mai skrev Dagsavisen at styringsgruppen for Oslopakke 3 foreslår å bruke 1,2 milliarder kroner til en rekke sykkeltiltak i Oslo og Akershus i perioden 2016-2019. Hvis forslaget blir vedtatt, noe det trolig vil, innebærer det en dobling av bevilgningen til sykkelformål i Oslopakke 3, sammenlignet med tidligere fireårsperioder.

– Målet er at kollektivtransporten, sammen med sykkel og gange, skal ta hele veksten i persontrafikken, uttalte byråd for samferdsel og miljø i Oslo, Guri Melby (V).

Alsabeehg hilser forslaget om å doble bevilgningen, velkommen.

– Det er veldig fint at Melby følger opp Aps forslag i Oslo bystyre, et forslag som fikk flertall under behandlingen av handlingsplanen for Oslopakke 3, sier han.

I det nevnte forslaget heter det blant annet at «sykkeltiltak skal prioriteres høyt under tildeling av midler» for at sykkelsatsingen skal kunne styrkes.

LES OGSÅ: Bil og tog kjører fra sykkelen

Lover endring

– Er det ikke en fare for at også mye av disse pengene vil bli stående ubrukt?

– Ved et byrådsskifte etter høstens kommunevalg, vil det også bli et miljøskifte i Oslo. Da vil Oslos befolkning få føle et mye sterkere og kraftigere trykk på sykkelprosjektet, svarer Alsabeehg.

– Hva kunne man ha fått til med de millionene som er blitt stående urørt?

– Vi kunne ha gjennomført enkle tiltak, slik som å merke opp sykkelveiene bedre. Alt som trengs til det er litt maling. Vi kunne også ha fått bygd flere sykkelveier. Fortsatt gjenstår det 26-27 kilometer av hovedsykkelveinettet. I fjor var byrådets mål å bygge beskjedne 2,7 kilometer med sykkelvei. De greide ikke dét en gang. Det ble med bare 2,1 kilometer, omtrent det samme som de siste årene.

LES OGSÅ: Vil stenge Oslo for fossilbiler

Mer fra Dagsavisen