Nyheter

– Best for bilene

Både syklister og busspassasjerer risikerer lengre reisetider når ny E18 i Vestkorridoren står ferdig, frykter Miljøpartiet De Grønne i Asker.

Tidligere løfter om ekspressykkelvei og busser som kommer hurtig fram i egen busstrasé, er ikke oppfylt i planene som Statens vegvesen har lagt fram, mener leder i Asker MDG, Anne Hilde Røsvik.

– Dette er uhørt, sier hun.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Sentral del

Både Statens vegvesen, politikere og andre som er positive til utbyggingen av E18 i Asker og Bærum, har gjentatte ganger fortalt at prosjektet er svært viktig for både syklister og bussen.

Kollektiv- og sykkelløsninger er en sentral del av prosjektet, opplyste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Dagsavisen i oktober i fjor.

Da Statens vegvesen la fram sine planer i april 2013, omfattet de ny høystandard sykkelvei, såkalt ekspressykkelvei, på hele strekningen.

Men ifølge Røsvik er det noe helt annet trafikantene har i vente.

– Syklistene får en sikk-sakk-vei. Det blir kjempestore omveier ned bak Holmen, ut mot Landøya og Nesbru, opp mot Billingstad og ned mot E18 igjen ved IKEA, forteller hun.

LES OGSÅ: Populært å dele biler

– Skulle prioriteres

Røsvik opplyser videre at syklistene flere steder må krysse E18, og at flere av overgangene ikke har sykkeltrasé. Mange steder vil syklistene oppleve kryssende fotgjengere.

– Syklister skulle prioriteres i ny E18-prosjektet. Da må man sammenligne med bilsatsningen og hva de planlegger å bygge til bilene. De skal få seks felts rett vei med flotte tunneller, uten krysninger, påpeker Røsvik.

Når den gjelder hennes bekymring for lengre reisetider med bussen, etter at prosjektet til 40 milliarder kroner er ferdigstilt, blir den til dels bekreftet av Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Ny E18 blir enda dyrere

Prosjektet omfatter en egen busstrasé hvor bussene skal slippe å bli forsinket av øvrig trafikk, men i en e-post til Dagsavisen, opplyser Statens vegvesen at «vi tror at busstraséen vil kunne få en varierende fartsgrense, f. eks gjennom tettsteder og andre sikkerhetshensyn. Dette vil virke negativt på reisetiden i perioder utenfor rush.» Selv om reisetiden kan bli lenger, vil forskjellen bli «relativt liten målt i minutter», ifølge Statens vegvesen.

Det beroliger ikke Røsvik. Hun mener planene må endres.

– Selvsagt må det settes av ekspressbussfelt på ny E18, sier Røsvik.

Men Statens vegvesen fastholder at både for bussen og syklistene vil E18-utbyggingen være gunstig. «I morgen- og ettermiddagsrush, samt hendelser på E18, vil ikke bussen bli påvirket som i dag», heter det i eposten. Statens vegvesen er også «fullt overbevist om at den nye sammenhengende hovedsykkelveien fra vest for Asker sentrum til Oslo grense, blir langt mer effektiv enn dagens sykkelnett, som er av svært varierende kvalitet, hvorav mye er dårlig.»

Starter forhandlinger

Om få dager setter samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) seg ned med fylkesordfører Anette Solli (H) for å reforhandle den såkalte Oslopakke 3, i et forsøk på å bli enige om en felles posisjon overfor staten senere i år, melder nettstedet Osloby.no.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) lover tøffe forhandlinger:

– Oslo har stått med lua i hånda i forhandlingene om Oslopakke 3. Det må det bli en slutt på, sier Johansen til nettstedet.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen