Innenriks

– Jeg er redd Iselin Nybø jubler litt for tidlig

Mona Fagerås (SV) mener regjeringen må ta sterkere grep for å få nok kvalifiserte lærere. Hun er likevel positiv til at en internasjonal ekspertgruppe roser den nye norske lærerutdanningen.

En internasjonal ekspertgruppe mener Norge har lykkes i å skape en femårig lærerutdanning av høy kvalitet. Gruppen anbefaler samtidig å utvide praksisen i den femårige masteren til 140 dager. I dag er kravet på 110 dager.

– Vi er glade for at ekspertgruppa peker på akkurat dette med praksis. Det er flere ting man er nødt til å se på i forhold til utdanninga om hvordan nyutdanna lærere skal slippe praksissjokket, og at flere skal få bli i yrket. 16 prosent av nyutdanna lærere faller fra de første årene. Blir de ikke i yrket, blir det et tap for samfunnet.

Det sier Stortingsrepresentant og SVs utdanningspolitiske talsperson Mona Fagerås om at en internasjonal ekspertgruppe har vurdert implementeringen av den femårige lærerutdanningen i Norge i over et år. Ekspertgruppa har rost lærerutdanningen, og trekker spesielt fram de nye masterprogrammene i grunnskolen som de beskriver som ambisiøs og spennende. Samtidig har gruppa pekt på de samme svakheter ved utdanningen som Fagerås mener at SV også har pekt på, nemlig for lite pedagogikk og praksis.

Les også: Positive til ny lærerutdanning

Redd for tidlig jubel

– Det er også bra at det er gode søkertall til lærerutdanninga, men med den varslede lærermangelen mener vi regjeringen må ta sterkere grep for å få nok kvalifiserte lærere, sier Fagerås.

–  Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø i Kunnskapsdepartementet sier karakterkrav gjør lærerutdanningen mer attraktiv. Likevel vil dere ha vekk krav om karakter 4 i matte?

– Vi er ikke helt sikre på om det er riktig bruk av penger. Her står mange studenter som er kjempemotivert som ikke klarer 4-kravet i matte. Jeg tror motiverte studenter er det viktigste. Vi vil heller ha et karaktersnitt på 4. Det sier mer. Du kan ha karakter 5, 2 i snitt, men 3 i matte og ikke komme inn. Den 4’ern sier så lite om du har mulighet til å bli en god pedagog. Det viktigste er om du er god til å lære fra deg, sier Fagerås.

– Det vi hele tida har sagt og ment, er at pedagogikkfaget må styrkes. Det skjedde ikke da utdanninga ble utvida. Nå håper jeg Iselin Nybø tar tak i dette og setter dette på dagsordenen. Mer pedagogikk går på bekostning av noe, og det er vi villige til at det skal gjøre, fordi det er så viktig, sier Fagerås.

– Jeg er dessuten redd Iselin Nybø jubler litt for tidlig. Tallene sier fint lite om hvor mange av de som nå søker som er kvalifisert, samt hvor mange som faktisk kommer til å takke ja. SV har fremmet en rekke forslag for å få økt lærertetthet, og vi jobber for å få gjennomslag for disse i forbindelse med avgivelse om flere lærere som er neste uke.

Les også: – For slapt og lite krevende

Logistikk og kvalitet

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø synes tilbakemeldingene etter møtet med den internasjonale ekspertgruppa mandag har vært givende. Men om hun kan innfri rådene som ekspertgruppa har gitt,  kan hun ikke svare på riktig enda.

– Det handler også om dette går logistikkmessig. Vi må ta ut noe fra utdanningen vi har i dag, og det krever litt mer tid å se på. Ekspertgruppas mandat er å gi råd. Skal vi innfri disse, må vi se på alt fra kostnader til logistikk. Jeg må ha litt mer enn en dag på en sånn vurdering. Du kan ikke bare ha praksis. Det må være noe kvalitativt bra i denne praksisen, så du får med deg det du lærer også. Bevisstheten rundt dette, er å integrere praksis og utdanning. Den bevisstgjøringen er viktig når vi skal diskutere dette videre. Dette er noe jeg ser frem til å jobbe videre med, sier Nybø.

–  Først og fremt tenker jeg at når vi skal diskutere hvor mye praksis som skal være i lærerutdanningene, så må vi også diskutere hvordan denne skal bli best mulig. For at studentene skal få en verdifull praksistid, er det viktig at de klarer å hente ut det de har lært på universitetet og omsette det i praksis ute på skolene.

– Fagerås er redd du jubler litt for tidlig om antall søkere på lærerutdanningene?

–Rekruttering til lærerutdanningen er fortsatt noe vi må jobbe med. Og de endelige tallene på hvor mange som faktisk kommer inn får ikke før i sommer, avslutter Nybø.

Mer fra Dagsavisen