Kultur

Marcus og Martinus reklamerte for fanprodukter fra scenen – kan ha brutt loven

– Direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn er ulovlig, fastslår Forbrukerombudet.

Av Angelica Hagen og Runa Fjellanger.

Søndag ettermiddag samlet Marcus og Martinus rundt 30.000 tilskuere til konsert på Voldsløkka i Oslo. Et lite stykke ut i konserten er beskjeden fra scenen klar: «Vi har en butikk på sletta her. Der kan du kjøpe t-skjorter, armbånd og mye annet. Løp og kjøp!» sa tvillingbrødrene til det unge publikummet.

– Er dette ulovlig markedsføring mot barn?

– Direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn er ulovlig. Det er loven tydelig på, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet. Hovde Skjelbostad refererer til Markedsføringslovens paragraf 20, som lyder «Det er forbudt å ta med i reklame direkte oppfordringer til barn om å kjøpe annonserte ytelser eller overtale foreldrene eller andre voksne til å kjøpe de annonserte ytelsene til dem.»

Espen H. Rusdal kommenterer: Marcus & Martinus er redusert til selgere av armbånd, t-skjorter og hettegensere

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Barnefans

De siste årene har tvillingbrødrene Marcus og Martinus blitt populære blant barn og unge, med hits som «Elektrisk» og «Like It Like It». Mange av tilhengerne er mindreårige, og på konserten var det barn helt ned i barnehagealder i følge med foreldre. Hovde Skjelbostad mener det er åpenbart at barn er målgruppen og at konsertarrangører bør være ekstra forsiktige når store deler av publikummet er under 18.

– Reklame i seg selv er ikke ulovlig, men det må ikke rettes direkte kjøpsoppfordringer til barn, eller oppfordringer til barn om å mase på foreldrene om å kjøpe, sier Hovde Skjelbostad.

Tidligere brudd

Hun forteller at Forbrukerombudet har hatt et møte med Atomic Soul på forhånd av konserten.

– De virket tilsynelatende interessert i å gjøre ting riktig og har fått informasjon om hva som er lovlig. Atomic Soul har tidligere fått sanksjoner for brudd på samme bestemmelse.

I 2013 ble Atomic Soul felt i Markedsrådet for ulovlig markedsføring av billetter til en Justin Bieber-konsert i 2012. Den gangen var det arrangøren selv som sto for den ulovlige markedsføringen, denne gangen er det artistene selv som kan ha brutt markedsføringsloven under selve konserten.

– Bøtene for ulovlig reklame rettet mot barn skal være så høye at det ikke frister til gjentagelse, sier Tonje Hovde Skjelbostad  i Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet vurderer nå hvordan de vil ta saken videre.

Les også: Anmeldelse: Marcus & Martinus overbeviste

Vil ikke kommentere

Dagsavisen har vært i kontakt med tvillingenes pressekontakt, Marte Schei i Anti for å blant annet få svar på hvem som har ansvaret for det som blir sagt fra scenen.

Hun vil ikke kommentere noe som helst før det foreligger en konklusjon fra Forbrukerombudet.

Peer Osmundsvaag i Atomic Soul var i dialog med Forbrukerombudet i forkant.

– Vi tar avstand til dette, og derfor hadde vi også en dialog med forbrukerombudet på forhånd for å forklare arrangementet. Det artist sier selv fra scenen, har vi ingen kontroll på, sier Peer Osmundsvaag hos arrangøren.

(Har du lyd- eller videoklipp fra konserten eller var du på konserten? Kontakt journalist Runa Fjellanger på runa.fjellanger@dagsavisen.no).

Mer fra Dagsavisen