Debatt

Marcus & Martinus er redusert til selgere av armbånd, t-skjorter og hettegensere

Er det i det hele tatt mulig å si nei til sin datter når hun spør om å få en T-skjorte med Marcus & Martinus-trykk på?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Under konserten på Voldsløkka søndag var det noe sånt som 30.000 store og små som besøkte idrettsplassen der for å se konsert med blant andre Marcus & Martinus. De er populære, det skal de ha og konserten innfridde nok forventningene til de aller fleste på sletta. Men er det lov med reklame for barn i Norge? Ja, det er det. Er det greit med reklame rettet mot barn i Norge? Det er selvsagt ikke det. Det er i hvert fall ikke lov til å oppfordre barn til å kjøpe noe som helst.

I markedsføringsloven er det strengt. Der heter det: «Det er forbudt for næringsdrivende i markedsføring å direkte oppfordre eller oppmuntre barn til å kjøpe eller til å overtale deres foreldre eller andre voksne til å kjøpe produktene deres». Så får det heller være hvem som sitter med ansvaret; arrangøren eller Marcus & Martinus.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Marcus, eller var det Martinus sto på scenen og ropte: «Vi har en butikk på sletta her. Der kan du kjøpe t-skjorter, armbånd og mye annet». På sletta sto det tusener på tusener av små barn, mange av dem allerede iført Marcus & Martinus-klær, armbånd og hatter. Foreldre tittet på hverandre, barn skottet forventningsfullt på sin far, mens køen i salgsboden ble lenger og lenger. Er det i det hele tatt mulig å si nei til ungen når hun spør om å få en t-skjorte med Marcus & Martinus-trykk på? Bør man si nei? Skal man si nei? Og er det ikke utidig å mase om enda mer penger fra lommene til foreldre som allerede har punget ut for billetter til konserten? De aller fleste av dem hadde kanskje ikke engang løst billett om de ikke måtte følge sine barn på konsert? Og når de endelig er der, så skal de gi bort enda mer cash til duoen på scenen? Tenk om jeg hadde unngått akkurat den boden hele dagen, nettopp fordi jeg ikke har råd, eller ikke synes ungene skal ha enda en genser? Så, plutselig kommer det oppfordring fra idolene på scenen om å kjøpe, kjøpe, kjøpe! Nå er  riktignok merchandise en stor del av en popkarriere, og jeg har min andel bandtrøyer, men alt til sin tid.

Les også: Marcus & Martinus overbeviste

Strengt tatt selger jo Marcus & Martinus både musikken og greiene sine til barn. De oppfordrer til salg og det grenser til masing da de også står på scenen på Voldsløkka og selger inn butikken sin. En butikk alle måtte forbi på vei ut fra området etter endt konsert. Duoen har kvittet seg med sin manager og overlatt jobben til pappa Kjell-Erik Gunnarsen. Han suser på med en kremmervirksomhet som rett og slett overskygger selve musikkopplevelsen. Og det er bare trist.

Mer fra: Debatt