Sport

Skilter for syklistene

OVERTAR SKILTINGEN: - Dette har vi ventet på lenge, sier samferdselsbyråd Guri Melby (V). Det hun snakker om, er muligheten til å skilte slik at det blir tryggere å være syklist i Oslo.

I likhet med alle andre store byer, er Oslo full av trafikkskilt som regulerer hvordan trafikantene, det være seg bilister, syklister eller fotgjengere, skal oppføre seg.

For folk flest kan det være lett å tro at et skilt er et skilt, men i realiteten er det blitt utkjempet durabelige slag om et stort antall av dem.

Overtar etter politiet

- Vi har mange eksempler på at bedre tilrettelegging for syklister er blitt forhindret fordi politiet har sagt nei til den skiltingen vi har ønsket, opplyser Melby.

Så langt er det nemlig politiet som har vært såkalt skiltmyndighet i Oslo. Men fra 1. januar 2015 endres dette, etter at Samferdselsdepartementet nå har endret skiltforskriften.

- For vår del innebærer endringen at skiltmyndigheten overføres fra politiet til Statens vegvesen Region øst. Jeg tar det for gitt at veivesenet delegerer skiltmyndigheten videre til oss. Jeg vil så raskt som mulig ha et møte med veivesenet om dette, sier Melby.

Hun er mildt sagt utålmodig etter å komme i gang, etter at hun og hennes parti i mange år har ivret for en endring av skiltforskriften.

- Min forgjenger, Ola Elvestuen, sendte tidlig i sin karriere som byråd et brev om dette. Jeg har også tatt det opp med den nye samferdselsministeren ved flere anledninger, forteller Melby.

- Det er vel ikke alle som skjønner hvorfor vi er så opptatt av dette her, men det viktigste er at vi nå øker vår gjennomføringsevne for tilrettelegging for sykkel i betydelig grad. Dette er det mest positive den blå regjeringen har gjort for syklistene.

- Hvordan vil skiltingen bli endret?

- Eksempelvis så mener vi at det flere steder i byen bør være mulig med sykling mot enveiskjøring, ved å merke opp sykkelfelt på den ene siden av veibanen. Dette kan vi gjøre uten å måtte investere mye penger. Det er bare å male opp.

Restriksjoner for bilister

Korsgata på Grünerløkka, Kristian Vs gate, Sofies gate og Kirkegata er eksempler på enveiskjørte gater hvor det nå kan bli permanente ordninger med tillatt sykling i motsatt retning av den øvrige trafikken.

- Det er også slik at vi nå kan male opp røde sykkelbokser i kryss hvor det ikke er sykkelvei. Dette har politiet nærmest konsekvent sagt nei til, fortsetter Melby.

- Politiet har også vært veldig restriktive når det gjelder bruk av såkalte underskilt, altså skilt som spesifiserer og nyanserer trafikken mer. For å prioritere sykkelen kan vi tenke oss å begrense biltrafikken i enda større grad enkelte steder, for eksempel i Torggata, tilføyer hun.

- Så nå kan det bli flere restriksjoner for biltrafikken?

- Ja, det kan det.

Grensen ved Stortorvet er et annet sted hvor skiltingen ligger an til å bli endret. Der er det påbudt høyresving for alle.

- Vi kan tenke oss et underskilt der, slik at syklister blir unntatt, sier Melby.

- Vil endringene føre til mer sykling?

- Ja, det tror jeg definitivt. Det å gjøre det tryggere å sykle er det viktigste vi kan gjøre for å få flere til å sykle.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen