Undervisningen foregår i en virtuell verden.

Slik vil de endre seksualundervisningen

Elever fra Østfold så seg lei på dagens seksualundervisning. Nå har de tatt saken i egne... briller!

Ungdomsbedriften Sexpraten har nemlig kommet med en alternativ måte å gjennomføre seksualundervisningen på: gjennom VR-briller (se fakta).

Elevene har utviklet en app som plasserer deg i ulike scenarier knyttet opp mot seksualundervisningen. Så får du flere valg for hvordan du ønsker å løse de forskjellige problemstillingene du møter.

– Vi skal ikke vise porno, presiserer Lea Grønning raskt.

Mindre fnising uten lærere

Hun er én av ni elever fra Greåker videregående skole som har jobbet med prosjektet. De mener dagens sexundervisning i skolen er for dårlig.

– Lærerne synes det er for kleint og elevene sitter stort sett i grupper som bare fniser det bort, sier Grønning.

Det hele foregår altså ved hjelp av VR-briller. Opplevelsen du har skal ikke kunne sees av andre enn deg selv.

– Du får et mer personlig forhold til temaet, forklarer elevene som står bak ideen.

Det var også viktig for dem å gjøre undervisningen så lite pinlig så mulig. Derfor måtte de fjerne elementet de mente var hovedgrunnen til at det ofte ble kleint i klasserommene:

– Vi måtte få lærerne ut av prosjektet.

– Hva synes deres egen lærer om løsningen dere har kommet med?

– Han elsker ideen vår, svarer Grønning smilende.

318Sexapp4

Vant NM-billett

Det er tydelig at flere har tent på ideen. Sexpraten UB vant nemlig prisen for beste sosiale entreprenør og tok 2.-plassen i kategorien mest innovative produkt under fylkesmessa for ungdomsbedrifter i Østfold onsdag.

På bakgrunn av disse utmerkelsene ble de belønnet med et såkalt wildcard, som gjorde at de gikk videre til ungdomsbedrifts-NM.

LES OGSÅ: Ut i arbeidslivet med et pang - imponerte under fylkesmessa for ungdomsbedrifter

Et hull å fylle

Stine Solli er prosjektleder for seksualundervisning ved Sex og samfunn, Norges største senter for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. Hun liker ideen om å ta i bruk VR-briller i seksualundervisningen.

– Som en del av undervisninga tenker jeg det kan være en god idé. Det blir mer ektefølte caser da. Jeg tror derimot ikke at den kan erstatte hele seksualundervisninga, sier hun.

Hun kjenner også igjen beskrivelsen til elevene om at seksualundervisningen til tider kan bli litt for pinlig.

– Seksualundervisninga på nasjonalt nivå er ofte litt tilfeldig. Det kommer veldig an på skolen og hvor komfortable de ansatte er med å snakke om temaet. Det varierer veldig. Noen opplever lærere som snakker om eget liv eller hvordan det var da de var unge, og det blir fort litt kleint. Noen får også mangelfull undervisning, fordi ingen tar ansvar eller gir dem en undervisning som mangler temaer de unge synes er viktige å snakke om, forklarer hun.

Prosjektlederen, som blant annet har skrevet en bok med 157 sexrelaterte spørsmål og svar for ungdommen, mener dagens seksualundervisning har et forbedringspotensial.

– Generelt sett må man ha mer seksualundervisning, gjerne fra barnehagealder, og den må være mer relevant. Mye handler om å kjenne publikummet sitt. Man kommer ikke langt hvis man ikke får et grep om ungdomskulturen, sier hun.