Fredrikstad

Ut i arbeidslivet med et pang

Dette skoleåret har nærmere 2.700 elever fra Østfold drevet sin egen bedrift. I går fikk de unge entreprenørene vist fram sine gründerideer.

Det skjedde under fylkesmessa for ungdomsbedrifter, som for anledningen holdt i Rakkestadhallen. Over 100 ungdomsbedrifter (UB) fordelt på 11 videregående skoler deltok.

Slo et slag for realfag

Én av dem som skilte seg ut var Eureka UB. De har et scienceshow som de har fremført på forskjellige skoler i Østfold, primært ungdomsklassetrinn. Målet er å få flere til å like realfag.

– Det har vært en dalende interesse for realfag de siste årene. Vi ønsker å få interessen opp igjen, forklarer Lea-Sofie Thomsen Lie, én av de 15 elevene fra Greåker videregående skole som har jobbet med prosjektet.

Tilbakemeldingene har vært gode. Det hele toppet seg i går, da ungdomsbedriften fikk prisen for beste forretningsplan under messa.

– Helt fantastisk, lyder det unisont fra elevene da vi spør hvordan det var å stikke av med førsteplassen.

– Det er en utrolig bra bekreftelse på at vi har gjort en god jobb, utdyper Siri Mostad Larsen.

Senere på dagen stakk samme gruppe av med førsteplassen i kategoriene beste markedsføring og beste utstilling også.

Larsen anslår at de har vist showet til over 1200 elever, siden de først startet opp ungdomsbedriften i fjor høst. Med andre ord har de snart holdt på med dette i et helt skoleår nå.

– Det har vært utrolig lærerikt, nikker elevene.

LES OGSÅ: Elev vant Østfoldmesterskapet i tømring

En risikosport

Det gleder Kathrine Tallis, rådgiver i Ungt Entreprenørskap Østfold. Hun forklarer at hele poenget med å opprette ungdomsbedrifter ikke nødvendigvis er å tjene masse penger, men å lære av sine erfaringer.

– Jeg håper elevene har lært masse av å gjøre, prøve og feile. Det er det aller viktigste, sier hun.

En av erfaringene hun håper elevene sitter igjen med er evnen til å ta en risiko.

– Det må man kunne for å være en gründer, sier hun.

Næringslivet drar nytte av de unges satsing

Ungt Entreprenørskap fungerer som en slags brubygger mellom skoleelever og næringslivet. Tallis forklarer at gevinsten er todelt, altså at både elevene og næringslivet har nytte av ungdomsbedriftene.

– Mange av elevene har skaffet seg mentorer fra næringslivet når de har jobbet med ungdomsbedriftene sine. Slik sett sikrer næringslivet seg rekruttering til bransjen sin. Samtidig overfører de mye av sin kunnskap, som elevene ellers ikke ville fått hvis de bare satt inne i klasserommet, sier hun.

Skaper en gnist blant elevene

Håpet et også at noen av ideene eller bedriftene også tas med videre, også utenfor skoletiden. Tallis nevner magasinet «Båtens Verden» som et klassisk eksempel. Magasinet ble startet opp som en elevbedrift av tre 12-åringer fra Fredrikstad i 2006. Nå har de etablert seg som et nasjonalt tidsskrift, med sju utgaver i året og flere ansatte.

– Selv om elevene ikke nødvendigvis realiserer ungdomsbedriftsideen sin som voksne, så er det forskning som viser at 50 prosent flere personer starter bedrifter som voksne når de allerede har drevet en ungdomsbedrift, enn de som ikke har det, sier Tallis.

LES OGSÅ: Forsker ved Høgskolen i Østfold tatt for juks – fikk sparken

Mer fra Dagsavisen