Stavanger

Uenige om boikotteffekt:– Risavikabløff

Til tross for at Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) hevder at boikotten av Risavika virker, viser oversikten over antall anløp det stikk motsatte.

Fire måneder etter at Transportarbeiderforbundet (NTF) iverksatte sin boikott av Risavika Havn, sendte forbundsleder Roger Hansen ut en pressemelding der han slo fast at boikotten av Risavika virker.

– Containertrafikken ved Risavika sank med 30 prosent i fjor, og dette viser at NTFs boikott av Risavika virker. Vi ser nå at mange vareeiere ikke tar sjansen på å føre gods til Risavika terminal, men finner andre transportveier for godset sitt, sier forbundsleder i NTF, Roger Hansen.

– Koker suppe på spiker
Forbundslederen slår i samme pressemelding fast at «antall skipsanløp ved Risavika terminal har fortsatt å synke i 2014». Oversikten over antall skipsanløp til Risavika viser imidlertid det stikk motsatte.

– Jeg vet ikke hvor NTF har fått informasjonen sin fra, men det blir litt tragikomisk når de prøver å få sympati ved å koke suppe på spiker. De to siste månedene i fjor hadde vi 224 anløp, noe som er en oppgang i 46 anløp fra året før, så dette er nok bare en risavikabløff, forteller administrerende direktør i Risavika Terminal, Kurt Ommundsen.

Terminaldirektøren medgir at NTF har rett når de sier at Risavika har hatt en nedgang på 30 prosent i containertrafikken, men avviser at dette er et særskilt Risavika-fenomen.

– Det siste året har vi dessverre sett en generell nedgang i containertrafikken over det ganske land, da veitransporten tar større og større markedsandeler fra sjø hver eneste dag. Istedenfor å spre denne feilinformasjonen, som kun kan ha en indremedisinsk effekt, synes jeg at NTF burde sette seg ned å se på vårt løsningsforslag, sier Ommundsen.

Risavika sitter med nøkkelen
Hansen på sin side sier at han ikke forventet noe annet enn en bagatellisering av Risavikas nedgang og bønn om 50 millioner kroner i støttetiltak.

– Jeg skjønner hvorfor Ommundsen ikke har lyst til å snakke om nedgangen, da det aldri er kjekt å måtte be om redningspakker. Men faktum er at de omliggende havnene har en solid økning, så kan vi snakke om hvem som bløffer eller koker suppe, forteller Hansen.

Forbundslederen innrømmer at veitrafikken er en farlig konkurrent, men at Ommundsen her sitter med nøkkelen selv.

– Vi er helt enige med Risavika i at veitransporten er en dødelig utfordrer både for sjø- og banetransporten, men det er jo Ommundsens egne kolleger i NHO Logistikk og transport som bestiller denne billige veitransporten. Så istedenfor å klage på oss og komme med bortforklaringer, så burde han ta kontakt med de som faktisk bidrar til at veitransporten konkurrerer ut sjøtransporten, sier Hansen.

Mer fra Dagsavisen