Lokalfotball

Grepene som skal etablere Staal i PostNord-ligaen

Styreleder i Staal Jørpeland, Mads Tjøtta, håper opprykket skal gi ringvirkninger.

Stavanger — Etter 4-0-seier i årets siste kamp, var opprykket sikret på Jørpeland. Champagnekorker og fyrverkeri fløy til værs, samtidig som over tusen mennesker jublet hemningsløst for bygdens stolthet.

Etter feiringen er unnagjort, er planleggingen av neste sesong i gang. Nivået i PostNord-ligaen (2. divisjon) er betraktelig hvassere enn i Norsk Tipping-ligaen (3. divisjon). Styrelederen mener fundamentet er godt, men ser for seg mye jobbing før første spark på ballen i 2022.

– Vi har en sterk spillerstamme allerede. Jeg har hørt at det er vanskeligere å rykke opp enn å holde plassen, så får vi se neste år om det stemmer da, sier Tjøtta til RA.

Skal man lokke til seg spillere på nivå tre i Norsk fotball, er økonomi ofte en nøkkel. Ifølge styrelederen er det kun to-tre spillere som fikk betalt av klubben i 2021. Disse spillerne hadde også noen ekstraoppgaver, som å trene yngre spillere.

– Noe har det også vært, i form av kjøregodtgjørelser og slikt, men det har på ingen måte vært mulig å leve av å spille for Staal, slår han fast.

Håper på sponsorhjelp

På tross av suksessen, skal ikke pengesekken snøres helt opp. Tjøtta presiserer at Staal er en breddeklubb, selv om A-laget nå blir en del av toppfotballen.

– Noe mer må vi nok regne med å bruke. Det har ikke blitt bestemt noe fast ennå, men det er jo lov å håpe at økonomien vil bedres framover, som resultat av opprykket, sier styrelederen.

En faktor som kan bedre økonomien er tilskuerantall. Engasjementet som finnes på Jørpeland kan generere midler, først og fremst i form av billettinntekter.

En annen viktig inntektskilde for fotballklubber er sponsorer. Med opprykket på plass håper Tjøtta å få enda flere støttespillere fra Jørpeland og området rundt.

– Vi har allerede mange, flotte og støttende sponsorer i ryggen. Så ser vi selvfølgelig på opprykket som en fin mulighet til å ta ytterligere steg, også der. Nå blir vi en del av det nasjonale, istedenfor det lokale, forhåpentligvis ser sponsorene nytte i det, erkjenner han.

Dobling på kontoret

Om det kommer noen forsterkninger på banen, får tiden vise. En ting som allerede er klart, er at den administrative delen av klubben har styrket seg. Faktisk har de doblet antall heltidsansatte i klubben, fra én til to.

– Mye av tanken bak ansettelsen går på nettopp sponsorer. Med en til på laget blir det enklere å skape et tettere samarbeid med støttespillerne våre, slår styrelederen fast.

Kampen hvor opprykket ble sikret, var en såkalt «kronekamp». Det betyr at tilskuerne kommer inn gratis, men at bedrifter og enkeltpersoner kan bidra med for eksempel en krone eller to per tilskuer som møtte opp. Til sammen sørget folkefesten for over 50 000 kroner i klubbkassen.








Mer fra Dagsavisen