Sport

Han ønsker Oilers-innovasjon

Lars-Peder Nagel (36) har som mål å sette ny salgsrekord neste sesong. For å klare det mener Oilers' nye markedssjef at nøkkelen er å være innovativ.

Følg RA Sporten på Facebook!

Den tidligere landslagsspilleren erstatter Børge Moi Nilsen. Klubben skal nå styrke seg med en ekstra selger.

– Dette er store sko å fylle. Vi er takknemlige for jobben Børge Moi Nilsen har gjort. Så er det opp til oss å være innovative nå. Vi må utvikle dette videre, sier han til RA.

Oilers har hatt en klar profil på markedssiden hvor de skal være en møteplass med gode opplevelser for et sponsornettverk som nå er Norges største. Da klubben begynte å slå seg opp skjønte de at nøkkelen var å gå bort ifra Vikings tidligere strategi som i større grad bar preg av eksklusivitet. I Oilers handlet det om å åpne opp for alle for å skape størst mulig nettverk. I omsetning er klubben på femteplass i landet – forbundene inkludert.

Nagel er klar på at ny salgsrekord er målet på direkten. Det betyr at sponsorbudsjettet på rundt 50 millioner må økes. Det må skje samtidig som laget kaver på sjetteplass i serien.

– Er det mulig å sette rekorder i et slikt klima?

– Sport er kjerneproduktet vårt. Det har vi alltid visst. Det er en faktor. Vi går for rekord og det skal vi klare med å tilby et godt produkt på alt som skjer rundt kampen. Så regner vi med et sportslig løft og et sluttspill som kan bikke vår vei.

LES OGSÅ: Oilers-legende tar over som markedssjef

– Må ikke bli vane

– Har du noen tanker fra hoften om hvor dere kan ta grep?

– Vi har vært innovative hele tiden, men det er klart at med endringer kan vi så på det en gang til. Vi skal lytte til nettverket. Høre hva de er på jakt etter. Så vil jeg ikke gå inn på konkrete ting nå. Å skyte fra hoften er ikke alltid det beste.

Nagel nevner likevel oppgradering av noen av aktivitetene og temakampene klubben har som et eksempel. De har hatt stor suksess med å trekke nye tilskuergrupper med opplegg som «Hockey on Heels» og «Bamsebonanza». Så må det suppleres.

– Jeg tror det er modent for å se på noen endringer i eventene nå. For tre år siden hadde vi «Lysekampen». Så hadde vi rosa is i år. Vi gjør små grep hele tiden. Du må være uforutsigbar og kreativ. Ting er ikke like interessant når det blir en vane. Så skal du ikke ha altfor mange events, men levere på de du har, sier Nagel – som merket seg at hedringskampen til CDA nesten solgte ut arenaen forrige helg.

Kulturaktør

Han innser også at det største potensialet for å øke omsetningen til Oilers ligger utenfor hockeyen. DNB Arena har etablert seg som kulturaktør og konsertarena i stadig større grad.

– Vi kommer til å satse enda mer som kulturaktør, slår han fast.

Selv om det kanskje høres utopisk ut å tro at Oilers skal vokse i motgang er ikke Nagel skremt av oppgaven.

– Jeg gleder meg bare og har veldig tro på det. Husk at jeg har levd og åndet for dette i elleve år. Oilers og DNB Arena er viktig for regionen.

Foruten å være hockeyproff har Nagel også en gründerbakgrunn. Han har tjent greit med kroner både på å formidle brullupsartister, fotografer og lokaler. Foruten det kastet han seg ganske tidlig på den nye app-industrien. Her hadde han suksess med ABC-hjulet og prøvde seg som barnebokforfatter.

– Men det er bare hobby som skurer og går av seg selv nå. Nå skal jeg heller bruke mer tid på Oilers-appen, lover han.

LES OGSÅ: Sveum: – Det jævligste jeg har hørt om

Mer fra Dagsavisen