Stavanger

Slik skal Viking skape stadionstemning

Når Viking tar imot til årets første hjemmekamp, kan man forvente seg stadion i nye klær – og et lys og lydshow som ikke står tilbake fra det i DNB Arena.

Bilde 1 av 4

Colourbar er et datterselskap av TVP som lager videoene i hockeyens storstue. De er sammen med TV Vest hanket inn av Viking for å skape sakral stemning også i Jåttåvågen.

Se videointervju med Haavard Hana i Colourbar her!

– Det er fart i DNB Arena, men ingenting er som et fullsatt fotballstadion. Skjermene er ti ganger større, og både lyd- og lysanlegg er bedre. Det er nok lettere inne i en hall, men dette skal vi få til, sier Haavard Hana fra Colourbar til RA.

Filmet på Island

Introen som er laget fases over i den sedvanlige Tippeliga-fanfaren. Da skal tonen være satt.

– Introen som er laget til Viking går nok litt mer på familie og verdier enn det som Oilers bruker. Der er det en større tilnærming til NHL og et barskt inntrykk. I tillegg har vi laget 20 profilfilmer av spillerne, forteller Hana.

I disse filmene skal fansen bli bedre kjent med hvem Viking-spillerne er utenfor fotballbanen. Blant annet har Colourbar hatt et TV-team på Island for å filme Viking-spillerne der. Sammen med et mektig lyd- og lysbilde bør en ha lov til å ha forventninger.

– Vi ser på hele sesongen som en film. Publikum skal virkelig få bli kjent med karakterene, sier Hana – som lover at de skal ta det enda et hakk lengre.

Som Real og City
Viking-direktør Arne Larsen Økland er også trygg på at rammen rundt Vikings kamper nå blir noe eget i norsk fotball. Det amerikanske firmaet Cisco har satt opp det nye digitale utstyret. Ifølge direktøren skal disse være anerkjent best i verden på sitt felt.

– Tidligere har de kun vært hos Celtic, Bayer Leverkusen, Real Madrid og Manchester City. Nå har de levert hos Viking. Folk vil få et helt annet inntrykk.

Stadion er nå også kablet og nå settes antenner opp. Fra sommeren vil de kunne være interaktive med publikum.

Økland legger heller ikke skjul på at det er stor økonomisk gevinst å hente på det som nå er gjort – ikke minst i forhold til reklamesalg på TV-kamper – som den mot Strømsgodset fredag.

Showmann og prosjektmedarbeider Kjartan Salvesen i Viking har selvsagt vært involvert i jobben med å skape den rette stemningen. Også han har store forventninger til det som skal skje i kveld.

– Mulighetene er enorme og vi er foreløpig bare i startfasen, sier han.

Salvesen trekker også fram videoene med spillerne og den nye introen.

– Det blir tidenes beste.

Salvesen forteller at det også at inntrykkene hos publikum vil ble helt annerledes for publikum når det blir scoringer eller gule kort.

– Det blir også cheerleadere, og vi ser på muligheter for konkurranser med storskjermene i bruk i pausen.

Mer fra Dagsavisen