Tina startet med å gå tur, og senere har det utviklet seg til både løping og yoga. Foto: Tone Helene Oskarsen

Slanket vekk 50 kilo

På sitt tyngste veide Tina Ghotbi 130 kilo. Etter et emosjonelt møte med sin far og tilbud om slankeoperasjon, valgte hun å ta saken i egne hender og snu om på livet sitt.

Seint i 2011 flyttet Tina Ghotbi ut fra familiens hus og inn i egen leilighet. Hun veide 130 kilo, og på grunn av dårlig helse gikk det ut over jobben. Den sosiale kretsen skrumpet inn, hun utviklet helseangst og orket ikke tanken på seg selv. En dag fikk hun besøk av faren sin, og da snudde alt. 
– Pappa kom på besøk og satt seg ned i sofaen med meg. Han sa ingenting, han begynte bare å gråte, sier Ghotbi, som i det øyeblikket forsto at hennes helseproblemer ikke bare gikk ut over henne, men også de som var glad i henne. 
– Jeg har aldri sett pappa gråte før. Han var jo bekymret for meg, og det er klart det er vanskelig å se datteren sin i så dårlig form, sier hun. 
Ghotbi gikk regelmessig til legen, som var fullt klar over hennes helsemessige tilstand. En dag sa legen at Ghotbi var kvalifisert til å få en gastrisk bypassoperasjon, som vil si en forminsking av magesekken. 
– Det var som å få en murstein i ansiktet. Jeg tenkte «er jeg virkelig der nå?». Det var en skikkelig tankevekker, sier Ghotbi, og legger til at forslaget om operasjon var med på å «pushe» henne til å gjøre noe med livet sitt.

En liten seier

Etter et par uker med internettsøk bestemte Ghotbi seg for å ta fatt på den lange prosessen. Første steg var å veie seg.
– Det var et ganske tungt øyeblikk da jeg gikk på vekten og den viste 130 kilo. Jeg skjønte at jeg hadde en lang vei å gå.
Hun bestemte seg for å gå en tur, for første gang på mange år.
– Jeg hadde så dårlig kondisjon at jeg ikke klarte mer enn fem minutter. Likevel føltes det som en liten seier.
Én tur ble til flere, og etter hvert gikk hun hver eneste dag. I tillegg ble hun mer bevisst på hva og hvor mye hun spiste, og begynte å veie seg hver uke. 
– Vekten minsket for hver gang jeg sjekket, og det føltes helt uvirkelig. Jeg trodde ikke helt på det, sier Ghotbi. 

Glad i seg selv igjen

To år senere hadde Ghotbi gått ned 35 kilo, helt på egen hånd.
– Det startet med turer, så utviklet det seg til løping, og etter hvert yoga og lett styrketrening, forklarer hun. 
Underveis ble hun sykemeldt i ett år på grunn av gallestein, men lot ikke det påvirke vekten.
– Det hadde vært så lett å gi opp og gå tilbake til gamle vaner, men jeg bestemte meg for at det ikke skulle skje, sier Ghotbi, og legger vekt på at det er viktig å ikke la hindringer ødelegge alt du har klart å oppnå.
– Jeg var på vei til å få en rekke sykdommer som resultat av overvekten. Jeg var ikke bare overvektig, men utrolig usunn, sier Ghotbi, og legger til at motivasjonen nå er å se hvor langt hun har kommet, og å aldri komme tilbake til der hun var.
– Hvis du løper et maraton gir du ikke opp når det er ti meter igjen til målstreken, sier hun.
Nå har Ghotbi gått ned 50 kilo, og har bare 14 kilo igjen før hun har nådd målvekten. Det har vært en lang og hard prosess, men med stor fortjeneste. 
– Det viktigste som har skjedd er kanskje at jeg har begynt å bli glad i meg selv igjen. Det føles veldig godt, sier Ghotbi.

Positivitet

Personlig trener på Elixia Madla, Colin Greenside, tror positivitet er det viktigste dersom du vil legge om livsstilen.

– Du må være positiv til en forandring i livet ditt. Måten du tenker på vises i resultatet av det du gjør, sier personlig trener Colin Greenside. Han legger til at dersom du vil ned i vekt, må du tenke langsiktig, men samtidig begynne forsiktig. 
– Det er snakk om en livsstilsforandring, og du blir ikke kvitt problemet ditt før du innser at du må legge om på noen vaner, sier Greenside, som mener at søvn og kosthold er to viktige faktorer.
– Du må sette deg mål du kan klare å nå. Du kan ikke plutselig si til deg selv at du skal trene styrke fem ganger i uken, sier Greenside.

Gradvis økning

Han sier kroppen ikke tåler en forandring som går fra null til hundre i løpet av kort tid, og at du dessuten kan bli sliten og miste lysten etter en stund hvis du setter deg for høye mål. 
– Derfor er det best å starte forsiktig, og heller øke treningsmengden gradvis, sier han. 
Greenside forklarer at alle mennesker er forskjellige, og at hvor mye og hva slags trening den enkelte trenger for å gå ned i vekt, er svært individuelt. Han foreslår likevel at det i en startfase kan lønne seg å satse på trening én eller to ganger i uken.
– Dersom du vil forbrenne fett, er intervalltrening en god løsning. Da skal makspulsen ligge på mellom 75 og 80 prosent, samtidig som du gir kroppen litt rom til å slappe av mellom slagene, sier han. 

Alt er bedre enn ingenting

Colin Greenside sier at noe så enkelt som å gå tur er veldig bra.
– Å gå tur gir deg frisk luft og er bra for psyken. Dessuten er alt bedre enn ingenting.
Greenside legger til at å spise og trene til faste tider, og å kontrollere mengden mat som tas inn er et viktig aspekt ved vektreduksjonen.
PT-en anbefaler et balansert kosthold for å få kroppen til å bli og forbli stabil.
– Nøkkelen er å være positiv og tenke at «dette fikser jeg». Med en negativ innstilling kommer du ingen vei, sier Greenside.