Nyheter

Skeptisk til skroting av karakter i orden og atferd

17 Rogalands-skoler vil fjerne ordenskarakteren i et prøveprosjekt. Bør karakterer i orden og atferd fjernes for godt? Ap er åpen for skroting. Frp er skeptisk.

Bilde 1 av 2

17 videregående skoler i Rogaland ønsker å droppe ordenskarakteren i et prøveprosjekt som varer fra og med høsten 2019 og ut skoleåret i 2020. Det går fram av en søknad som fylkesrådmannen sendte til Utdanningsdirektoratet tidligere denne måneden, meldte RA onsdag.

Er det på tide å skrote dagens ordning for godt?

– Det er mye mulig ordningen kan justeres eller endres uten at jeg vet til hva, men personlig mener jeg det er viktig med disiplin, orden og oppførsel i skolen, sier Roy Steffensen (Frp), leder av Stortingets utdanningskomité til RA. Han utdyper:

– Vi har svært gode og målbare resultater på fraværsreglementet som også handler om å stille krav til elevene. Skolen skal forberede elevene på et langt yrkesliv, og oppmøte, orden og oppførsel er noe man trenger å praktisere i alle yrker. 
Han sier at skolene i Rogaland gjerne må fortsette prøveprosjektet.

– For vi skal føre en kunnskapsbasert utdanningspolitikk, men per nå er jeg skeptisk til å fjerne ordningen helt, sier han. 

LES OGSÅ: 17 skoler i Rogaland søker om å droppe ordenskarakteren (RA+)

– Står for fall

Torstein Tvedt Solberg (Ap), medlem av Stortingets utdanningskomité holder døren noe mer på gløtt, og synes det er «veldig spennende» at 17 skoler i Rogaland har lyst til å teste ut en skolehverdag uten ordenskarakterer. 11 av skolene som har søkt om å bli med har tidligere ikke deltatt i forsøket.

– Her går man foran i Rogaland og tester ut om et annet system er mulig å få til. Hvis man ser i Europa, så er Norge ett av få land som har karakterer i orden og oppførsel. Skal jeg spå, tenker jeg ordningen i Norge står for fall, sier Solberg, som tidligere har besøkt Bergeland videregående skole i Stavanger. De var i 2014 den første skolen som fikk Utdanningsdirektoratets ja til å droppe karakterer i orden og atferd i en prøveordning.

– Der sier de at de har hatt positive resultater med forsøket, og jeg har derfor fått stor forståelse for det. 
Samtidig er karakter i orden og atferd sterkt innarbeidet i Norge, og noe både arbeidsgivere, elever og lærere er vant til, påpeker Solberg.

– Det er ikke bare enkelt å snu rundt på det. Bedriftene må ha et annet og troverdig vurderingsgrunnlag. At det nå utføres et prøveprosjekt som kan bli utvidet til flere skoler er bra. Det gjør at det vil være lettere å konkludere om ordningen bør fjernes helt. Selv er jeg åpen for det, sier han. 

LES OGSÅ: Elever om ordenskarakteren: Tror ikke den er avgjørende når de skal søke jobb (RA+)

Roser dagens ordning

Statssekretær Tom Erlend Skaug (H) i Kunnskapsdepartementet taler på sin side varmt om ordenskarakteren.

– Skolen har behov for virkemidler for å skape et godt miljø for elevene. Hvis en elev ikke gjør det de skal eller behandler andre på en uakseptabel måte, må skolen følge opp. En karakter i orden og oppførsel er noe annet enn vurdering i fag, og er ikke avgjørende for om en elev kan få gyldig vitnemål eller ikke. Men den kan virke preventivt, og bidra til gode holdninger som respekt for medelever og lærere, skriver han i en e-post til RA.

Ingen konkrete planer

Han opplyser at i forbindelse med fagfornyelsen skal departementet gjennomgå forskriften som regulerer vurderingene i skolen.

– Resultater fra forsøk og prøveordninger, er interessante når vi vurderer eventuelle endringer. Men på nåværende tidspunkt har vi ingen konkrete planer å endre vurderingen i verken orden eller oppførsel, skriver han, og legger til:

– En rekke studier viser at gode relasjoner mellom elever og lærere er viktig. Uavhengig av om vi har en vurdering i orden og oppførsel, så er det viktig at skolen følger opp den enkelte elev, både faglig og sosialt. 

LES OGSÅ: Rapport: Erfaringene med å kutte vurdering i orden og oppførsel, er ikke entydige positive (RA+)

Mer fra Dagsavisen