Til sammen dro de 88 kjøpesentrene inn 64,5 milliarder kroner i året som gikk, skriver Finansavisen. Det er halvannen prosent mer enn året før.
– Vi har ikke helt kjent oss igjen i tabloide overskrifter om økende netthandel og hvor tøft det står til med butikker og kjøpesentre. Vi er godt fornøyd med utviklingen, både i kronebeløp, vekst og besøkstall, sier kjøpesenterdirektør Thomas E. Rønning i Olav Thon Gruppen.
På spørsmål om ikke 1,5 prosent er ganske lav vekst, svarer han at det i hvert fall er vekst og at det er snakk allerede om høye tall. Rønning mener selskapet bør være fornøyd en vekst på 2 prosent i året i tiden fremover.
Gruppens elleve kjøpesentre i Sverige hadde en betydelig bedre vekst, med en omsetningsøkning på 3,4 prosent.
– Noe av veksten skyldes nok grensehandel, men vi har generelt lykkes godt med sentrene der, sier Rønning.
Noen av de største sentrene ligger nær grensen mot Norge.
(©NTB)