Stavanger

Hetland-bedrift stakk av med seks priser

Ungdomsbedriften Drapé stakk av med seks priser under entreprenørskapsdagen 2016, som ble avholdt i Stavanger Forum i dag.

Bilde 1 av 4

Av: Eigil Kloster Osmundsen

Ungdomsbedriften vant pris for beste markedsføring, EWB-prisen (Enterprises Without Borders), prisen for beste logo, beste regnskap og beste selger.

De ble også kåret til årets ungdomsbedrift.

– Dette er helt ubeskrivelig, og fungerer som en bekreftelse på at det vi har gjort faktisk fungerer, sier Annelin Sødal, daglig leder i Drapé UB, til RA.

Hun og de fem andre jentene i ungdomsbedriften går på linjen studiespesialiserende med innovasjon og ledelse ved Hetland Videregående skole.

– Vi er det første kullet som går denne linjen, som er en topplinje for samfunnsfag, fortsetter Sødal.

Konseptet til Drapé UB går ut på gjenbruk. Produktet er en kjole, som kan knyttes på minst 10 ulike måter. Stoffet er elastisk og strykefritt, slik at det fungerer til mange ulike pass- og kroppsformer.

– Mange jenter kjøper ny kjole til enhver anledning, og bruker den kun et par ganger. Dette prøver vi å gjøre noe med, sier Sødal.

Jentene har brukt veldig mye av fritiden sin på konseptet for å utvikle et best mulig produkt og nå ut til flere.

– Vi har drevet aktiv markedsføring gjennom Facebook, Instagram, egen nettside, i tillegg til å stå på stand på Arkaden. Samtidig har vi arrangert konkurranser for å skape blest om produktet, forklarer hun videre.

Det harde arbeidet har også gitt uttelling akademisk. De fleste medlemmene i ungdomsbedriften fikk høyeste oppnåelige karakter i skolefaget før jul.

Vil oppnå mer med bedriften

– Målet vårt er i første omgang å utvide innen sortiment og marked. Videre ser vi på muligheten for å utvikle en plattform for delingsøkonomi for klær. Dette er i vinden nå, og dette er derfor noe vi ønsker å videreutvikle, sier Sødal.

Hun angrer ikke på valg av studieretning, og ser lyst på framtiden.

– Å jobbe med ungdomsbedrift er utrolig lærerikt. Entreprenørskap er et helt annerledes fag enn de tradisjonsrike teorifagene. Jeg har lært utrolig mye gjennom praktisk arbeid. Dette er en virkelighetsoppfatning av hvordan det er å drive en bedrift, avslutter hun.

Følg RA på

og

– En positiv opplevelse

– Drapé UB har vunnet flere priser, og har særlig skilt seg positivt ut innen markedsføring. Det viktigste er imidlertid bredden og det faktum at så mange ungdommer får bygge ferdigheter som kommer dem til gode når de kommer ut i arbeidslivet, sier Vibecke Lykke Olsen, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Rogaland, til RA.

Hun trekker fram samarbeid gjennom ulike roller i en bedrift og nettverksbygging som sentrale erfaringer for elevene, og er svært fornøyd med arrangementet.

– Du får en optimisme for framtiden når du møter 70 ungdomsbedrifter som stiller ut her i dag. Elevene kommer fra alle mulige programfag, og er fra 15 ulike videregående skoler. De inspirerer folk som er i arbeidslivet nå. Gjennom denne læringsprosessen slipper de å finne ut alt når de eventuelt skal etablere seg som gründere, sier Olsen videre.

Hun påpeker at det er viktig med et tett samarbeid mellom skoler og næringsliv.

– Flere elever burde få tilbud om å jobbe slik som dette som en del av undervisningen. Dette danner kompetanse som de vil trenge i arbeidslivet. En mer systematisk tilnærming som en del av utdanningstilbudet er nødvendig, avslutter Olsen.

LES OGSÅ: Hetland-elever skal bli best i landet: BH med braksuksess

Mer fra Dagsavisen