Stavanger

Under arbeid KMU kommunalt vedlikehold

vedtak.

Bystyret vedtok under budsjettbehandlingen i desember å bevilge 10 millioner kroner ekstra til vedlikehold av kommunens bygningen. Administrasjonen foreslo å bruke hele potten på kommunale boliger.

Av alle behovene vurderer imidlertid direktøren det slik at den kommunale boligmassen er vanskeligst stilt i 2015, og instiller dermed på at midlene nyttes her.
Det er da spesielt lagt vekk på at en i slutten av året risikerer å måtte ta boliger ut av drift. Selv med hard prioritering av nødvendige tiltak på inn- og utflytting ligger en an til å mangle midler. Dette vil ikke bare være negativt for ventelistene, men også slå ut negativt økonomisk med økt leietap.

De årlige bevilgningene er mye lavere enn normtall for verdibevarende vedlikehold og etterslepet øker stadig. Kommunen beveger seg nå mot et drift- og vedlikeholdsnivå der det kun blir rom for å gjennomføre lov- og forskriftskrav.

Fra Moi Nilsen:


Håper dette kan bli et fellesforslag fra di fleste av dere. Er det noen som ser for seg tilleggspunkter eller omgjøring av de foreslåtte så er jeg villig til å se på dette!

Stavangers historiske bygg og eiendom

Bakgrunn
Stavanger har flere viktige historiske bygg. Noen av byggene er direkte eid av kommunen andre indirekte via MUST og/eller stiftelser med tilknytning til kommunen. Flere av disse byggene har blitt forsømt i forhold til ordinært vedlikehold de siste 20-30 årene. Dette har påført byggene store og unødvendige skader, som må rettes opp ved hjelp av større rehabiliteringer.

Spyle husvegger og fjerne grønske, bytte ut noen få kledningsbord er alle ting som gjør at små ting ikke blir til alvorlige skader på bygg. Dersom f eks et så enkelt tiltak som å ikke ordne en takrenne som lekker vann, vil over tid kunne ødelegge hele husveggen.

I tillegg krever rehabilitering av historiske bygg spesialkompetanse både hva gjelder materialvalg, rehabiliteringsteknikk og håndverksmetode.

Stavanger Eiendoms årsplan for vedlikehold viser tydelig både kommunens anstrengte økonomi, og ikke minst en avdeling som vil mer enn hva økonomi og politikerne til nå har gitt rom for.

KMU må derfor tenke nytt og forsøke nye løsninger på våre gamle problem. Vi foreslår derfor at vi bruker 2 millioner av tilleggsbevilgningen på MNOK 10, til å etablere en egen vedlikeholdsavdeling for våre kommunale bygg. Vi ansetter internt eller eksternt totalt 2 håndverkere og en arbeidene formann som tar ansvaret for å holde vedlike våre historiske bygg, som Breidablikk, Ledaal, Holmegenes osv. Vi bygger en egen organisasjon som skal ta smått og stort på disse eiendommene.

Helst ønsker vi at den nye organisasjonen plasseres i enkestuen på Breidablikk, med byantikvaren som veileder. Dersom det lar seg gjøre i forhold til håndverkerne så bør en av leiligheten i enkestuen bli brukt som bolig av disse arbeiderne.

Denne avdelingen tar ansvaret for både vedlikehold og andre rehabiliteringsjobber som Byggdrift alt planlegger innen for dagens rammer på vel MNOK 4 på de kommunale kultur- og museumsbyggene.

Forslag til vedtak
1. Det etableres en egen vedlike- og rehabiliteringsavdeling for Stavangers historiske bygg. Avdelingen skal ha høy kompetanse på vedlikehold og rehabilitering av eldre bygninger og eiendommer.
2. Det settes av MNOK 2 av ekstrabevillingen til dette.
3. Avdelingen ansetter tre ansatte, og organiseres som en egen avdeling. Rådmannen avgjør hvordan.
4. Byantikvaren i Stavanger oppfordres til å ta en sentral rolle i avdelingen.
5. Avdelingen har sitt hovedsete i Enkestuen på Breidablikk
6. Rådmannen setter sammen en oversikt over hvilke bygninger som skal vedlikeholdes av avdelingen og legger denne frem for KMU.
7. MUST, Stavanger Domkirke og andre organisasjoner med historiske bygg innkalles til et møte å blir invitert til å delta i samarbeidet.
8.



utbygging.
Stavanger eiendom legger i saken frem en rekke tiltak det ikke er funnet plass til i årets budsjett, men det innstilles på at potten i sin helhet fordeles til vedlikehold av kommunale boliger.
KMU står imidlertid fritt til å gjøre egne prioriteringer, også utover foreslåtte tiltak.
2
... Sett inn saksutredningen under denne linja 
VEDLIKEHOLDSMIDLER BYGG - FORDELING AV 10 MILLIONER TILLEGGSBEVILGNING I 2015
Bakgrunn for saken
Bystyret vedtok følgende 15.12.14:
«Bystyret styrker vedlikeholdet av kommunens bygg med 10 millioner kroner i 2015. KMU fordeler midlene.»
Fakta
Bevilgningen på 10 millioner ble i utgangspunktet vedtatt som en investering, og kunne da strengt tatt ikke benyttes til vedlikeholdstiltak som er avhengig bevilgning på driftsregnskapet.*
Stavanger eiendom har imidlertid i dialog med økonom funnet rom for at det kan foretas busjettekniske justeringer slik at bevilgningen kan nyttes både som investering og drift.

  • 5.3 Avgrensing mellom vedlikehold og påkostning. Vedlikehold føres i driftsdelen og påkostninger i investeringsdelen. KRS nr 4 er veiledning for avgrensing mellom vedlikehold og påkostning. Generelt bør utgifter som forlenger levetiden til et driftsmiddel utover normal levetid som følger av normal slit og elde, som øker kapasiteten eller funksjonaliteten, eller som utvider eller endrer bruksområdet klassifiseres som påkostning og/eller rehabilitering. I motsatt fall er utgiften å betrakte som vedlikehold.

5.3.1 Vedlikehold Som vedlikehold anses utgifter som påløper for å holde eiendelen i samme standard tilsvarende som den var på opprinnelig anskaffelsestidspunkt. (se KRS nr 4)
5.3.2 Påkostning Påkostning er en investering. Dette er tiltak som fører eiendelen til en annen stand eller til en høyere standard enn den var opprinnelig. Det bør også vurderes om utgiften øker eiendelens økonomiske levetid i forhold til fastsatt økonomisk levetid (avskrivningstid). For å klassifisere utgiften som påkostning må utgiften også være vesentlig (minimum kr. 100.000,-)
Dagens budsjettsituajson
Tabell 1 viser Stavanger eiendoms drifts- og vedlikeholdsbudsjett på de ulike bygningsgruppene pr mars 2015. «Sekkepost investering» er faste årlige bevilgninger til mange mindre tiltak som regnskapsteknisk må føres som investering. Typiske tiltak kan være handicaptilpasning eller andre oppgraderinger/standardhevinger som tas ifm nødvendig vedlikehold.
I tillegg gjenstår 3,9 mill til administrativ fordeling høsten 2015.

Vurdering
Med budsjett pr mars 2015 som grunnlag ble de ansvarlige for de ulike bygningsgruppene bedt om å foreslå viktige tiltak det ikke er funnet plass til pr d.d. Tiltakene er listet opp nedenfor i tabell 2.
Det vises også til posten «Utsatt vedlikehold» i årsplanene for drift og vedlikehold 2015 (legges frem i egen sak)
Forslagene fra de bygningsansvarlige er imidlertid avgrenset oppover. Tiltak det er natulig skal vurderes som 1:1 prosjekt i Handlings- og økonomiplan er ikke tatt med. Sagt litt annerledes er det ikke tatt med forslag der bygg har behov for totalrehabilitering.
Tabell 2 – Forslag fra bygningsansvarlige Skole Tiltak Arbeidsskole for gutter Ombygging til skole/barnehage formål? Kloakk, taktekking 4 000 000 Flere skoler Solavskjerming 3 000 000 Flere skoler Oppgradering toalettforhold elever, fjerning spanskvegger 2 000 000 Godeset skole Utskifting av vinduer (originale) 500 000 Hinna skole, hovedbygg Utskiftning av vinduer (70 tallet?) 1 000 000 Kampen skole Oppgradere kloakkledning pga tilbakeslag og dårlig kapasitet 1 000 000 Kannik skole Tak gymsal, erstatte takvindu? 500 000 Madlamark skole, paviljonger Utbedring av lekkasje fra tak 500 000 Madlavoll skole Skifte ventilasjonsanlegg 1 000 000 Nylund skole, fasader utskiftning av rytter på taket, grunnet setningskader/riss 3 000 000 Revheim skole Taktekking pga lekkasje 1 000 000 Storhaug skole Utbedring fasader. Vannskader, lekkasje 2 000 000 Tjensvoll skole Utskifting av vinduer (originale) 500 000 20 000 000 Barnehage Flere barnehager (20) Utvidelse garderober pga økte barnegrupper 20 000 000
4
Bokkaskogen bhg, Løvetannhuset (1.avd) Bygg i tilstansgrad 3. Kun disp.fra helsesjefen, rivning/nytt bygg må vurderes. Pressområde barnehager 4 500 000 Kløvereng bhg, Storhaug ny fasader mur/glass pga avskalling betong 300 000 Djupamyrå bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Eskeland bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Gullfaks bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Kvalaberg bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Mariamarka bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Smietunet bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Soria Moria bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Stokka bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Tyrihans bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Vågedalen bhg Nytt ventilasjonsanlegg 500 000 Husebøstykket bhg soveskur 400 000 Varden bhg soveskur 400 000 30 600 000 Bolig Asalkroken/ lindeveien Kledning, vinduer, dører, terrasser og utvendig maling av ca 25 leiligheter 3 000 000 Bjørn Farmansgt. Vinduer, dører, kledning og maling 600 000 Eventyrbråtet Tekke piper, utbedre takhatter. Kledning, vinduer, dører og maling 1 500 000 Flere adresser Brannsikring (seriekobling) av flermannsboliger for rus og eldre 1 000 000 Flere adresser Radonsikring 2 000 000 Friggsgate og Vidarsgata Kledning, vinduer, dører og utvendig maling 1 000 000 Havrestien maling, terrassebord, vinduer, tekke piper 1 000 000 Rektor Oldensgate Rengjøring av fasader, pluss maling 1 000 000 Skveren. Eiganeshusene 50 leiligheter Vinduer, renner, takhatter, pussarbeider og maling 3 000 000 14 100 000 Andre helsebygg Kongsgt. 46 Nytt ventilasjonsanlegg. Kanalanlegget anbefales renset/skiftet. Nytt anlegg vil minke energiforbruket 1 000 000 Kongsgt. 46 Det er fukt i kjeller som må utbedres. 200 000 Kongsgt 47/49 Nytt brannvarslingsanlegg (vernet bygg uten) 300 000 1 500 000 Idrett Stavanger idrettshall Utskifting av 3 gamle ventilasjonsanlegg 3 850 000 Stavanger idrettshall Drening og oppussing av garderober i kjelleren. (Fremskynding HØP) 20 000 000 Stavanger Turnhall Nytt gulvbelegg i kjelleren ca. 400 m2 400 000 24 250 000
5
Konklusjon
Denne saken er en også en oppfølging av bystyrets vedtak i forhold til vedlikeholdsstrategi hvor det fremgår at en i større grad skal fremme saker til politisk behandling hvor en synliggjør de tiltak som prioriteres inneværende år. Samtidig er det slik at 2015 vil være preget av en nødvendig økonomisk omstilling i tråd med bystyrets budsjettvedtak. I tillegg tas det særkskilt stilling til disponeringen av kr 10 mill som ble avsatt i årets budsjett.
Stavanger kommune er fremdeles i en svært krevende situasjon ift vedlikehold av bygningsmassen.

Leidulf Skjørestad Hans Erik Lundberg direktør eiendomssjef Olav Stredet saksbehandler
... Sett inn saksutredningen over denne linja 
Dokumentet er elektronisk godkjent og sendes uten signatur.

Mer fra Dagsavisen