Stavanger

Høy temperatur under kunstdebatt på KåKå:Steile Hepworth-fronter

Det har gått et halvt år siden Kunsthall Stavanger skar «Figure of landscape» av sokkelen og sendte den til London. Debatten på KåKå viste at tiden langt ifra leger alle sår.

Bilde 1 av 2

Det var til tider ampert under debatten om salget av Barbara Hepworths skulptur «Figure of landscape» fredag kveld.

I fjor sommer vedtok styret i Kunsthall Stavanger at for å sikre videre drift, måtte skulpturen selges. Tilbake sitter Kunsthall Stavanger med 43,4 millioner kroner.

Noen av byens innbyggere har knapt nok enset skulpturen, mens andre hadde et sterkt forhold til den.

Én av dem som sørget da skulpturen forsvant, var billedkunstner Natasja Askelund. I protest mot salget meldte hun seg ut av Bildende kunstneres forening Rogaland (BKFR).

– Vi hadde en skulptur i verdensklasse i Stavanger. Den sto der og hjalp oss med forståelsen av oss selv, slik stor kunst skal gjøre. I bytte fikk vi en kunsthall med en bråte millioner på bok, sa Askelund til applaus fra publikum.

Delte fløyer

Men også dem som støttet salget av skulpturen hadde møtt tallrike opp. På deres side i debattpanelet satt Christen Minos, Stavanger kommunes styrerepresentant i Kunsthall Stavanger, og Cecilie Nissen, leder av Kunsthall Kristiansand.

Sistnevnte har stor forståelse for at styret vedtok et salg, ettersom hun selv kommer fra en institusjon som har slitt tungt økonomisk.

– Rike Stavanger

– Hvorfor i alle dager har ikke en så rik by som Stavanger klart å skrape sammen penger til å kjøpe skulpturen? Og til dere som rettet søksmål mot Kunsthall Stavanger, hvorfor brukte dere ikke kreftene på å samle inn penger i stedet, sa Nissen rettet mot paneldeltaker Ingebjørg Folgerø.

Hun sto i spissen for søksmålet mot Kunsthall Stavanger i fjor.

– Det er et absurd spørsmål. Kunstforeningen hadde prøvd alt for å skaffe penger, men det gikk ikke. Skulle vi klart det? Hvis du får en fin gave fra noen, kan du ikke bare si: «Enten selger jeg den, ellers så må jeg få penger.» Det er umoralsk, sa Folgerø.

– Fortsatt i sjokk

Salget av Hepworth-skulpturen skapt engasjement langt utenfor Stavangers bygrense. Den danske kunstneren Henrik Plenge Jacobsen innledet debatten i kverulantkatedralen i fredag kveld.

Billedkunstneren har fulgt saken fra København. Det var han som ytret ordene: Stavanger er det nye Detroit. Sammenligningen spiller på et omfattende kunstsalg i Detroit etter byens konkurs.

– Jeg burde vel heller sammenlignet Stavanger med Qatar, sa Jacobsen spøkefullt.

– Men det var et stort sjokk for meg – og det er det ennå – at Kunsthall Stavanger valgte å selge. Så vidt jeg vet er dette den eneste Hepworth-skulpturen i Skandinavia. Man kan ikke selge ut kulturarven sin på denne måten, sa Jacobsen og fortsatte:

– Tidligere generasjoner har hatt og kommende generasjoner skulle hatt glede av skulpturen, mener Jacobsen.

Mer fra Dagsavisen