Stavanger

Bomsniking skaper farlige situasjoner:30.000 ulovlige passeringer

I årets syv første måneder har 30.000 passeringer i bomstasjonene på Nord-Jæren foregått i motsatt kjørefelt. Dette er bare de som er registrert av kameraer.

Bilde 1 av 2

Av 25,6 millioner passeringer gjennom bomstasjonene på Nord-Jæren fra januar ut juli, har Vegamot AS registrert 1,1 promille av dem som kode 42. Det betyr biler som ligger i motsatt fil i det de passerer bomstasjonen. Selskapet registrerer passeringer og sender ut fakturaer.

– Det blir tatt bilde av bilskiltet, og systemet er lagt opp slik at det ikke skal være mulig å snike, sier Marius Maske, daglig leder i Vegamot AS.

Imidlertid er systemet på Nord-Jæren ikke så vanntett som det burde være. Maske ønsker ikke å kommentere om det er mulig å snike ved å legge seg over i motsatt fil uten å bli tatt bilde av.

Ingen myte

Ikke alle bomstasjonene tar bilde av hele veibanen, og det er rimelig å tro at det store antallet passeringer i feil fil, gjerne skyldes at folk kommer unna med det ved andre bomstasjoner.

– Vi vet at kameraene på de ulike stasjonene har ulik brennvidde. Du må være forsiktig med hva du skriver i avisen, slik at ikke flere tror at de kan slippe betaling på denne måten, og dermed skape svært trafikkfarlige situasjoner, sier daglig leder i Nord-Jæren bompengeselskap Halvor Aarrestad.

Han presiserer at dette primært er et trafikksikkerhetsproblem, og at for bompengeselskapet er sikkerheten viktigere enn tapt inntekt.

– Vi oppfordrer folk til å følge trafikkreglene. De 20 kronene en passering koster er ikke det vesentlige. Brytes den doble skillelinjen bryter man trafikkreglene, sier Aarrestad, og legger til at de har purret på Statens vegvesen flere ganger, og meldt fra om steder der passeringer skjer i motsatt fil.

– Senest i sommer ga vi beskjed om at noe måtte gjøres ved én av stasjonene, sier Aarrestad.

Han legger til at de 22 som nå er i drift skal rigges ned i løpet av kort tid, innen 2016, og nye skal opp i forbindelse med Jærenpakke 2.

Trafikkfarlig

Politioverbetjent Øyvind Haaland ved Rogaland politidisrikt arbeider med trafikksikkerhet, og sier at han synes 30.000 registrerte passeringer i motsatt fil virker som svært mange.

– Dette er informasjon som er ny for meg. Vi har forsøkt å finne slike tall tidligere, men det har ikke vært så enkelt å få dem ut. Enkelte bilister legger seg over i feil kjørefelt i den tro at de kan kjøre gratis. Vi har tatt en del ved kontroller, men jeg har ingen eksakte tall på hvor mange det kan dreie seg om, sier Haaland.

Politiet har også foretatt kontroller i år, men Haaland har ingen tall på hvor mange bøter som er skrevet ut.

Tips fra publikum

Han legger til at det virker som det er færre nå enn da bomstasjonene var nye.

– Vi får fra tid til annen inn tips om folk som skaper trafikkfarlige situasjoner ved snikforsøk. Jeg har selv opplevd helt å komme på motorsykkel forbi en av bomstasjonene, da den motgående bilen la seg over i min fil. Det var oversiktlig vei, og bilisten så jo at det kom motorsykler mot seg. Likevel la føreren seg over i motsatt fil. Å være så frimodig er man kun dersom det er en vane, sier politioverbetjenten.

Ved enkelte av de stasjonene er det et fysisk hinder mellom kjørebanene, men heltrukken, dobbel sperrelinje brukes også for å hindre at sjåførene legger seg i feil felt, dette gjelder blant annet ved Forus på motorveien.

3200 kroner i bot

– Dersom du blir tatt for å krysse doble sperrelinjer kan du forvente deg en bot på 3200 kroner. Slik kjøring kan skape svært farlige situasjoner, og kanskje særlig for trafikanter på to hjul. Det viser seg at bilførere ofte feilbedømmer avstanden til motorsykler, og det er vanskelig å bedømme farten på biler som kommer mot deg, sier Haaland.

Vegvesenet vil vurdere flere tiltak

– Vi har gjort tiltak enkelte steder, sier seksjonsleder Øyvind Kommedal i Statens vegvesen, avdeling Rogaland.

Han legger til at det er viktig at sperrelinjene er godt oppmerket.

– Enkelte steder der de doble skillelinjene er nedslitt, skjer det at bilister ikke ser linjene, eller at de sier at de ikke kan se dem. De slites jo også ned med tiden, sier Kommedal.

Av planlagte tiltak for å bedre trafikksikkerheten ved bomstasjonene, er det kun veimerking som står på blokken. Purringen fra Nord-Jæren bompengeselskap skal ha fått nye sperrelinjer i løpet av et par uker.

– Mange steder er det ikke plass nok til å sette opp midtdelere – veibanen er rett og slett ikke bred nok. Vi har tidligere ved en nå nedlagt bomstasjon, frest ned sensorer som registrerte når noen forsøkte å snike ved å kjøre av veibanen. Før det tok enkelte førere veien om grøften for å slippe å betale, sier seksjonslederen.

Vegvesenet er også overrasket over at antall registrerte passeringer i motsatt fil er såpass høyt.

– Det er kjedelig at det er så mange som skaper trafikkfarlige situasjoner. Vi anmoder politiet å følge tettere opp, sier han. Statens vegvesen har også ansvaret for kameraene ved bomstasjonene, sier Kommedal.

Han kan ikke svare på om det burde ha vært gjort noe for å forbedre radiusen, eller om hvorvidt noen av dem har «gått ut på dato».

– Det burde ikke være nødvendig og gjøre mer ut av de kameraene. Folk bryter jo loven ved å krysse de doble midtlinjene.

Han legger til at det kanskje bør vurderes å frese ned flere «sløyfer» i veien som registrerer biler som krysser over i motsatt fil.

Mer fra Dagsavisen