Mandag ble det klart at kontrakten for å utforme og bygge dekk til i Nordsjøen går til sørkoreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).
Kontrakten, som er blitt omtalt som «siste håp for norske offshoreverft» i Stavanger Aftenblad, har en totalt anslått verdi på 6,1 milliarder norske kroner. I pressemeldingen fra Statoil mandag framgår det at betydelige underleveranser til prosjektet går til Aker Solutions.
- Vi har valgt en leverandør for hovedkontrakten som vi er trygg på kan levere på tid, kostnad og kvalitet, sier direktør for anskaffelser i Statoil, Jon Arnt Jacobsen.
Kort tid etter denne nyheten kom meldingen om at de tre kontraktene knyttet til byggingen av Polarled i Norskehavet også går ut av landet.
Les også: Statoil på britisk sokkel
Polarled-rørledningen skal lede gass fra feltet Aasta Hansteen i Norskehavet til Nyhamna gassanlegg. Dette blir den dypeste rørledningen i verden av denne størrelsen. Statoil har tildelt Marubeni Itochu/JFE kontrakt for å fabrikkere rør til Polarled-rørledningen, Wasco har fått jobben med å påføre dem belegg, og Allseas har fått kontrakten for rørlegging.
Statoil påpeker at kontrakten for belegg innebærer etablering av ny produksjonsbase i Mo i Rana.
Både for Polarled og Dagny understreker Statoil at oppdragene er tildelt etter bred internasjonal konkurranse.
Les også: Koste seg med Skrugard-kake
Gründer Ståle Kyllingstad er blant dem som har gått hardt ut mot tildelinger til utenlandske verft, senest på Offshore Strategikonferansen i forrige uke.
Nå som det er klart hvor milliardkontraktene havner, velger Kyllingstad å se framover heller enn å ergre seg over det som allerede er skjedd.
- Vi tar dette til etterretning. Nå må vi ta samling i bånn og finne ut hva vi som leverandører kan gjøre for å bli konkurransedyktige i framtiden, sier konsernsjefen i IKM Gruppen til NTB.
Fellesforbundet er også blant dem som har uttrykt bekymring for utviklingen, særlig da de plukket opp signaler om at de aktuelle feltene så ut til å glippe for norsk industri.
Aker får oppdrag
Statoil har tidligere påpekt at de har god erfaring med asiatiske verft, som både har kompetansen og bygger innenfor økonomiske rammer og tidsfrister.
I meldingen fra Statoil om Dagny-feltet poengteres det at Aker Solutions i Stavanger, Oslo og Kuala Lumpur blir nær samarbeidspartner når det gjelder detaljerte ingeniørtjenester, offshore sammenstilling og driftsstart.
- De skal jobbe sammen med et solid ingeniørmiljø i Aker Solutions. Vi ser at det er flere allianser mellom ulike internasjonale aktører i tilbudene vi nå får inn, både der det er norske hovedleverandører og internasjonale hovedleverandører, sier Jacobsen i Statoil.