Stavanger

Vil erstatte tre dieselferjer med to gassferjer

Tide Sjø vil erstatte dieselferjer med hurtiggående gassferjer. En halv milliard kroner foreslås brukt til å modernisere blant annet Tau-sambandet.

Bilde 1 av 2

Tide Sjø presenterte onsdag 24. august en miljøpakke for Samferdselsutvalget i Rogaland. Selskapet tilbyr å investere 500 millioner kroner i en miljøpakke som ifølge selskapet vil gi Tau-sambandet og Kvitsøy-sambandet moderne, universelt utformede gassferjer bygget spesielt for de to sambandene. Det opplyser Tide Sjø i en pressemelding.

-Vi har presentert forslaget for samferdselsutvalget i dag, og vi følte det ble positivt mottatt, opplyser Ivan Fossan i Tide Sjø overfor Rogalands Avis.

Kapasitet på 150 biler

Etter halvannet års erfaring med anbudsdrift i Tausambandet og med utgangspunkt i de mange tilbakemeldingene fra så vel oppdragsgiver som de reisende, ønsker selskapet å bytte ut dagens tre, eldre dieselferjer med to nybygde, moderne, universelt utformede og effektive gassferjer. Gassferjene vil ha en kapasitet på 150 biler og være spesielt tilrettelagt for hurtig og trygg på- og avstigning for de mange passasjerene i dette sambandet.

Gassferjene vil få kortere overfartstid enn dagens materiell. Kombinert med større kapasitet per ferje, og avgang hvert 40. minutt, gir dette en samlet kapasitetsøkning på 16 prosent per uke.

Overgangen fra diesel- til gassdrevne ferjer skal gi betydelige miljøgevinster og vil erstatte et årlig forbruk av cirka 7 millioner liter diesel med miljøvennlig naturgass (LNG). Reduksjonen av CO2 utgjør 5300 tonn, NOx 275 tonn og 3 tonn svovel. Utslippsreduksjonene tilsvarer for eksempel drivstofforbruket til 7000 privatbiler.

Pris: 13. mill. kroner

I anbudssambandet Mekjarvik-Kvitsøy, som er planlagt startet 1. mai 2013 når T-forbindelsen er åpnet, tilbyr Tide Sjø å sette inn en 50 bilers, nybygd gassferje. Den vil gi en ekstra bilkapasitet på 27 prosent i forhold til anbudskravet, ifølge Tide Sjø. Ferjen vil bli tilpasset det nye sambandet med spesielt fokus på komfort og universell utforming. Samtidig foreslår selskapet at rutetabellen i anbudet forbedres ved at det legges inn en ekstra rundtur på kveldstid lørdager.

Miljøpakken vil koste oppdragsgiver 13 millioner ekstra per år.

Tide Sjø tilbyr videre å sette inn MF «Rennesøy» i sambandet Mekjarvik-Kvitsøy-Skudeneshavn fra og med i høst og fram til oppstart av anbudsdriften i Kvitsøysambandet.

«Rennesøy» tar 33 flere biler enn dagens ferje. Dette vil gi en kapasitetsøkning som ifølge selskapet langt på vei løser dagens problemer tilknyttet bestillingsordningen til Kvitsøy.

Statens vegvesen skrev i 2008 under på en kontrakt med Tide Sjø om drift av Stavanger-Tau, Lauvvik-Oanes og Mekjarvik-Kvitsøy med Tide Sjø. Selskapet fikk kontrakten etter konkurranse med to andre selskap. Driftsperioden ble i 2008 oppgitt å være på seks år.

Tjener fett

Tide leverer også positive tall for første halvår i 2011. Omsetningen var 989 millioner kroner i første halvår 2011 mot 970 millioner kroner i første halvår halvår i 2010.

EBITDA (inntjening før renter, skatt, nedskrivninger og avskrivinger) for første halvår i år var 98 millioner kroner eksklusive salgsgevinster, mot 91 millioner kroner i samme periode i fjor, eksklusive salgsgevinster og tilbakeføring av AFP-avsetning.

Driftsresultatet ble 87 millioner kroner i første halvår i år mot 66 millioner kroner første halvår i 2010. Resultat før skatt var 76 millioner kroner første halvår i år mot 64 millioner kroner første halvår i fjor.

Tide ASA ble restrukturert ved at sjøvirksomheten (Tide Sjø AS) ble fisjonert ut til det nystiftede selskapet Tide Sjø Holding AS. Tide ASA består etter fisjonen av virksomhetene buss, verksted og reiseliv.

Mer fra Dagsavisen