Stavanger

SAS: - Vi fulgte manualen

SAS benekter å ha brutt prosedyrene fem dager før Dash 8 Q400-flyet nødlandet på Kastrup.

Informasjonssjef Bertil Ternert tilbakeviser derfor at en av deres mekanikere - fem dager før Dash 8 Q400-flyet havarerte på Kastrup - skal ha benyttet en reservedel i høyre understell i strid med godkjent prosedyre.

- Våre teknikere og mekanikere mener at de har fulgt gjeldende rutiner. Så kommer selvsagt alle andre diskusjoner - blant annet om manualen oppfyller alle krav på tydelighet. Den danske havarikommisjonen må til sist ta endelig stilling til de innspill den har fått om denne saken, sier informasjonssjef Ternert til NTB.

Gummipakning

Den danske havarikommisjonens foreløpige rapport etter hendelsen 27. oktober med Asta Viking opplyser at under reparasjon av understellet noen dager før skal det ha vært benyttet en gummipakning som er beregnet på nesehjulopphenget. Den skal ha blokkert en hydraulisk arm slik at høyre landingshjul ikke kunne slås ut under landing på Kastrup 27. oktober.

Flyet nødlandet med 44 passasjerer på tur fra Bergen. På grunn av at høyre landingshjul ikke lot seg slå skikkelig ut, havarerte flyet mot høyre, men ingen personer kom fysisk til skade.

Fabrikanten Bombardier mener at havarikommisjonens undersøkelser så langt tyder på at feilen ved Asta Viking ikke skyldes en konstruksjonsfeil ved understellet.

Spesifikke numre

Ternert sier til NTB at det dreier seg om komponenter som ser helt like ut og som har samme standard, uansett om den sitter i forhjul eller i hjulet under vingen. Men hver enkelt komponent har et helt spesifikt nummer som fremgår av flyfabrikkanten Bombardiers egne manualer.

- Hvert skritt i arbeidet fremgår av manualen som er utarbeidet - dette er ikke på noen måte noe fritt arbeid. Å bytte en komponent er ikke bare noe man går inn i understellet og utfører - det er ikke slik dette arbeidet utføres, sier Ternert til NTB.

Han sier at havarikommisjonen fortløpende har fått alle nødvendig informasjon, og mener at flyselskapet i alle deler har reagert med kunnskap og profesjonalitet i disse spørsmålene. (ANB-NTB)

Mer fra Dagsavisen