Nyheter

Veronica Simoné Fjeld: – Vi skulle vært på Kreta nå

Veronica Simoné «Yummy Mummy» Fjeld og familien hadde Kreta-planen klar. SAS-streiken ville det annerledes.

Sola — – Vi skulle ha vært på Kreta nå, men jeg er en av mange tusen som fikk en liten overraskelse i ferien, sier Veronica Simoné Fjeld til RA. Hun er godt kjent som påvirker under navnet «Yummy Mummy», samt flere år i TV Vest.

RA snakker med Fjeld over telefonen idet hun og familien sitter på Stavanger lufthavn, Sola. Planen for årets ferie var egentlig en tur til et stamsted, hvor familien, med unntak av under pandemien, har feriert de siste elleve årene. Med åpne landegrenser og fri luftfart, så den etterlengtede ferieturen lenge lovende ut. Så ble flyet kansellert, mindre enn 12 timer før avreise.

Med flere familiemedlemmer allerede på plass på Kreta, var familien nødt til å finne en reise.

– Vi satte oss ned samme dag som kanselleringen. Det ble et familieråd med alle på hver sin PC. Siden vi hadde betalt for et feriehus, ønsket vi å komme fram i tide, sier hun.

De eneste flygingene familien klarte å finne fram til, var både kostbare og upraktiske. Flyginger med alt fra to til fem mellomlandinger, ville bety at familien ikke nådde fram i tide uansett. Omsider fant de løsningen via et gresk flyselskap.

– Vi fant dette flyet, slik at vi får reise direkte. Nå får vi i hvert fall én uke der, sier Fjeld i godt humør og legger til:

– Flyet skal gå 10.20, så vi lever fortsatt i spenning!

50.000 kroner tapt

Pengene for feriehuset får de ikke tilbake.

Er det lov å spørre hvor mye som er gått tapt?

– Feriehuset kostet 50.000 kroner, sier Fjeld, og påpeker at familien allerede har fått tilbakebetaling for flygingen.

- Hvordan stiller du deg til streiken?

– Jeg støtter alt som handler om godt arbeidsliv, og mener det er viktig at pilotene står på kravet. At vår ferietur blir rammet er i-landsproblemer, og jeg vet at vi er heldige. På den andre siden er det familier som har spart i flere år til sommerens ferietur, som nå får sine reiser kansellert. Dem synes jeg synd på, sier Fjeld.

Luftfarten hindres fortsatt av uenighetene mellom pilotene og SAS, som påbegynte en ny runde med forhandlinger torsdag. Etter 15 timer var partene fortsatt ikke kommet til enighet. Siden streiken startet er over 2500 fly innstilt, og over 270.000 passasjerer er rammet, opplyser SAS.

Trøblete sommer

Det er ikke bare Veronica Simoné Fjeld som opplever konsekvenser av pilotstreik og ikke minst mangel på ansatte på de store flyplassene i Europa. Pandemien førte til at mange bakkeansatte mistet jobbene sine, og da flytrafikken tok seg opp igjen manglet de store knutepunkt-flyplassene folk til å ta seg av blant annet bagasje. NTB melder at tre ganger så mange opplever bagasjetrøbbel nå sammenlignet med før pandemien.

I juni og juli har forsikringsselskapet Fremtind registrert over 3600 saker med forsinket og tapt bagasje, mot 2500 bagasjesaker i sommermånedene i 2018 og 2019.

– Antall bagasjesaker har eksplodert, og trenden ser dessverre ut til å fortsette nå i juli. Det er disse sakene som gjør at det er kø på telefonen til oss, sier Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind til NTB.

Fremtind registrerer særlig mange saker i Kroatia, Italia og Tyrkia.

De anmoder reisende til å merke bagasjen godt før avreise. Blir bagasjen forsinket mer enn fire timer, dekker reiseforsikringen utgifter til nødvendige ting, som klær og toalettsaker.

167 kanselleringer

Fredag ble 167 flygninger til og fra Norge kansellert som følge av SAS-streiken, viser tall fra Avinors hjemmesider.

900 SAS-piloter gikk mandag 4. juli ut i streik, og siden da har 1879 flygninger i Norge blitt kansellert.

Av de 167 innstilte flygningene fredag var 85 av flygningene innenlands, 68 var innenfor Schengen, og 14 var utenlandsflygninger utenfor Schengen.

Lørdag er allerede 42 flygninger innstilt.

Dette er fordelingen på innstilte avganger fra norske flyplasser fredag:

* Oslo: 68

* Trondheim: 10

* Bodø: 7

* Stavanger: 7

---

SAS-streiken:

  • SAS og pilotene er uenige om arbeidsvilkårene, etter at pilotene som ble oppsagt under pandemien ikke kan returnere til vilkårene de opprinnelig ble ansatt på.
  • 900 SAS-piloter gikk ut i streik 4. juli. Partene har enda ikke kommet til enighet.
  • SAS har altså opprettet to underselskaper hvor pilotene tilbys jobben tilbake, men med nye arbeidsvilkår, som er årsaken til konflikten.
  • SAS sin redningspakke, titulert “SAS Forward”, krever milliarder i både sparte midler og ny kapital. Det er altså SAS sitt mål om å spare utgifter som ligger bak pilotenes endrede vilkår.

---








Mer fra Dagsavisen