Nyheter

Flyttet 13 timer hjemmefra som 15-åring

Lovise Sand (17) anbefaler på det varmeste å utdanne seg til sjøs. Hun håper spesielt jenter får øynene opp for bransjen.

Lovise Sand (17) er fra Sula, en øy utenfor Ålesund. Da hun var 15 år bestemte hun seg for å flytte til Stavanger for å bli elev på Skoleskipet «Gann».

– Mamma og pappa støttet meg og sa jeg måtte følge magefølelsen da jeg fortalte at jeg hadde lyst til å søke meg innpå Skoleskipet «Gann», sier Sand til RA.

Hun sier det var et vanskelig valg, i og med at hun var 15 år, og skulle flytte 13 timer hjemmefra.

– Jeg var veldig redd for at jeg hadde valgt feil og om jeg kom til å finne med venner og så videre. Jeg kjente jo tross alt ingen som skulle begynne på «Gann», forteller hun.

– Men jeg angrer ikke på det den dag i dag. Jeg kunne ikke ha ønsket med noe annet. Det er det beste valget jeg noen gang har gjort i livet mitt, sier 17-åringen.

– Jeg har fått så mange nye venner ifra hele landet og har aldri hatt så det bra som nå.

LES OGSÅ: Susanne og Nils utfordrer tradisjoner

Vil bli cruiseskip-kaptein

På Vg1 gikk hun Elektro på Skoleskipet «Gann», og nå går hun Vg2 Maritime fag med fordypning i dekk. Etter Vg2 skal Sand ut i lære i to år og ta fagbrev. Senere ser hun for seg en utdanning ved NTNU i Ålesund, jobberfaring og kanskje en mastergrad.

– Drømmen min er å bli kaptein på store cruisebåter, sier Lovise, som forteller at sjøen alltid har vært en del av livet hennes.

– Jeg ser på sjøfart som svært interessant da vi stadig er under utvikling med tanke på ny teknologi. Det er veldig kjekt å kunne følge denne teknologien og være med å ta en del av det, forklarer 17-åringen.

Lovise Sand påpeker at det er mange muligheter med en maritim utdanning.

– Man kan både jobbe til sjøs og til lands. Det er aldri en lik hverdag og man får oppleve plasser og møte folk med samme interesse.

LES OGSÅ: UiS-rektor forsvarer etablering av medisinutdanning i Stavanger

Vil ha flere jenter til sjøs

På Skoleskipet «Gann» er det 27 jenter og 108 gutter.

– Jeg vil ikke si at jeg merker noen stor forskjell fra da jeg gikk på ungdomsskolen og det var 50/50 jenter og gutter. Jeg har blitt vant til at det er flere gutter enn jenter, det er ikke negativt, sier Lovise.

Men hun mener det hadde vært kjekt om flere jenter valgte bransjen.

– Jeg ser ikke noen grunn til at dette skal være mannsdominert. Vi jentene på «Gann» arrangerer jentekvelder der vi får være bare oss jentene og har et godt samhold. Dette gjør at vi jentene står sterkere i lag, forklarer hun.

– Hvorfor er du opptatt av å få andre jenter til bransjen? 

– Det er en veldig mannsdominert bransje, men det skal ikke være slik. Uavhengig av identitet, har alle det samme grunnlaget.

Hun mener både gutter og jenter kan velge maritim utdanning.

– Jenter kan dessverre ofte bli sett ned på fordi mannfolka ikke tror vi kan. Men her er det bare å brette opp ermene og vise at vi kan.

LES OGSÅ: Elever vil ikke ha på webkamera

Bor på skoleskipet

Lovise Sand bor sammen med de andre elevene på Skoleskipet «Gann».

– Det er veldig lærerikt, spesielt fordi man får lære og praktisere på et skip. Man har vanlig undervisning i klasserommet, men kan på slutten av timen se og prøve ut det vi har snakka om. Vi har også mye praksis som maskinvakt, bruvakt, gangveisvakt og vi får være med på fortøying. Dette gjør at vi får ta en del av den daglige driften av en båt, sier 17-åringen.

Hun synes det er kjekt å reise på tokt der man får oppleve mange nye plasser og se mye nytt. Både i utlandet og i Norge.

Lovise Sand er ikke i tvil om at hun vil anbefale andre på det sterkeste å søke seg inn på et skoleskip.

– Man får mye praksis og god opplæring. Det er også veldig godt miljø om bord der man kan snakke med alle og ha det kjekt.

Hun mener miljøet på «Gann» blir bedre enn på «landskoler» fordi man bor så tett på hverandre.

– For de fleste er dette bare positivt. Siden vi bor så tett er det mye kjekkere å studere i lag.

LES OGSÅ: Forsket på rusavhengighet: – Man må jobbe hardt for å komme seg ut

Gode jobbmuligheter

Lovise Sand sier til RA at hun tror den maritime næringen vil vokse og at det alltid vil være behov og arbeidsplasser til sjøs.

– Næringen utvikler seg fort og ny teknologi dukker stadig opp, som er noe av det som gjør det så spennende, påpeker hun.

Karin Gjerløw Høidahl er leder for kompetanse, rekruttering og utdanning i Norges Rederiforbund og talsperson for Maritim karriere. Hun mener også at en maritim utdanning gir gode jobbmuligheter.

– Norge har seks ganger så mye hav som land. Norge er en av verdens ledende maritime nasjoner,  vi er verdens femte største skipsfartsnasjon. Fremtidens løsninger finnes i havet og Norge ligger langt foran i utviklingen av grønn teknologi for en mer bærekraftig maritim næring, sier Gjerløw Høidahl til RA. Hun påpeker at norsk maritim næring er verdenskjent, og viser til at i Singapore vet folk hvor Fosnavåg er, i USA trener sjøfolk i simulatorer produsert på Kongsberg og norskeide skip har nærmere 80.000 havneanløp verden rundt, hvert år.

– Vi har levd av og på havet i mange hundre år. Nå trenger maritim næring unge jenter og gutter som vil være med å forme framtiden med sine impulser og ideer i arbeidet med bedre løsninger. I dette arbeidet, trenger vi en stor bredde talenter. Næringen tilbyr nemlig stor variasjon – du kan jobbe både som matros, maskinist, skipselektriker, advokat, forsker, skipsdesigner, økonom eller styrmann, og mye annet, sier hun.

Gjerløw Høidahl understreker at maritim næring trenger alle, og at både praktisk og teoretisk utdanning åpner dører.

– I maritim næring kan du jobbe i frisk sjøbris eller på kontor, men erfaring fra sjøen er svært ettertraktet. Mange starter derfor karrieren sin til sjøs før de jobber videre med utviklingen av næringen fra land senere. Norske skip seiler på alle verdens hav og mulighetene er mange for en kjempespennende og innholdsrik karriere på sjøen. Med en karriere i maritim næring, om den så er til vanns eller til lands, kan du være med på å forme framtidens Norge og løse den globale klimautfordringen.

Gjerløw Høidahl forklarer at i løpet av få år vil transport på havet endre seg radikalt, fordi verden må kutte klimagassutslipp.

– Norsk rederinæring har satt seg høye ambisjoner om å bli klimanøytrale i 2050. Fra 2030 skal rederier kun bestille skip basert på nullutslippsteknologi. Dette er ambisiøse mål, men Norge har kompetansen for å utvikle løsningene som verden trenger.

Mer fra Dagsavisen