– Dette er «aggressiv» markedsføring rettet mot ungdom, mener Arild Olsen, branninspektør og fagansvarlig i Rogaland brann og redning.
Olsen reagerer på at Svea Fireworks retter fyrverkeri-reklame mot ungdom.
På nettsiden til fyrverkeriaktøren, som har utsalgssted i alle landets fylker, finnes nemlig en egen kategori som aktøren har valgt å kalle «ungdomspakker».
Dette er poser som inneholder ulike blandinger av pyrotekniske produkter.
LES OGSÅ: Dette må du vite om fyrverkeri i Stavanger
– En drømmepakke
Tre av de fire ungdomspakkene er merket med 12-års grense. Den største pakken står umerket. Sistnevnte omtales slik:
«Sprekkeferdig bag, fylt med 31 godbiter for unge entusiaster. Dette er en skikkelig drømmepakke med hele 113 tennepunkter.»
I en av de andre pakkene brukes betegnelsen «de yngre entusiastene» om målgruppen.
Olsen har tatt en kikk på hver enkelt pakke, og har dette å si om sakene:
– Alt dette er fyrverkeri som krever 18-årsgrense. Her er det viktig at foreldre som kjøper pakkene ikke gir dem til 16-åringen, sier Olsen, som synes markedsføringen er «upassende». Han påpeker at det er 18-årsgrense på kjøp og bruk av fyrverkeri i klasse 2 og 3. Klasse 1 er det 12-årsgrense på, noe som innebærer kjøp og bruk av de minste stjerneskuddene, samt artikler som partypopper, ifølge ham.
LES OGSÅ: Nyttårsfeiring på alle fire
Markedsføringsloven
Også Forbrukerombudet er skeptiske til «ungdomspakkene», og påpeker at man må være «særlig varsom» når man markedsfører til barn og unge under 18 år.
– Jeg kan ikke konkludere med hvorvidt dette er i strid med markedsføringsloven siden vi ikke har behandlet saken, men det reiser helt klart spørsmål etter loven, skriver avdelingsdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad, i en e-post til RA.
Hovde Skjelbostad opplyser at «urimelig handelspraksis» overfor denne målgruppen er forbudt.
– Det gjelder også dersom produkter ikke lovlig kan kjøpes av barn.
LES OGSÅ: Ønsker rakettforbud
– Upassende
Skjelbostad påpeker at de som selger fyrverkeri bør tilpasse reklamen til dem som faktisk kan kjøpe; ikke dem som kunne ønske de kunne kjøpe.
– En slik markedsføring er i alle tilfeller upassende all den tid det er 18-årsgrense for kjøp av raketter, skriver hun, og legger til:
– Det er selvsagt også viktig at selgere sørger for at det ikke det blir solgt fyrverkeri til de under 18 år.
– Følger alle regler
I Svea Fireworks stiller de seg uforstående til kritikken.
– Alle våre artikler med 12-årsgrense, er merket med det. De øvrige produktene er umerkede. Underforstått betyr det at produktene har 18 -årsgrense. Det gjelder også den ene umerkede ungdomspakken, sier daglig leder, Anders Sture, til RA. Han synes ikke begrepet «ungdomspakker» er upassende.
– Begrepet ungdom spenner vidt, og kan være alt ifra 14 til 20 år. Vi bruker heller ikke betegnelsen «barn», og er kjempenøye på å følge alle regler og krav, sier Sture som konkluderer slik:
– Dette er storm i et vannglass.