Nyheter

– Å stå i butikk er en fin måte å møte lesere og kunder på

Trioen bak julebokhandelen som har poppet opp i sentrum liker godt å stå i butikk, så lenge de kan gå god for varene de selger.

Bilde 1 av 2

Og det kan de i aller høyeste grad i denne butikken der varesortimentet består av deres egne produkter.

Tirsdag åpnet nemlig Pelikanen forlag, tegneserieskaperen bak «Lunch», Børge Lund, og kunstformidlerne i ArtLego pop-up-butikk i Steinkargata i Stavanger sentrum.

Finfin julemiks

Her er det bøker, tegneserier, trykk og kunst om hverandre, det er tegneseriekunstnere, originaltrykk og striper, i tillegg til alle Pelikanens bøker.

– Det er blitt en fin blanding, og her konkurrerer vi ikke med en masse andre produkter slik vi gjør på vanlige utsalgssteder. Her er det våre egne produkter som gjelder, og bare det, presentert slik vi vil at de skal presenteres. Det er ganske deilig, sier Børge Lund til RA.

Tredje året med pop up

Det var Pelikanen forlag som startet med julebokhandel etter pop up-metoden for tre år siden.

Første gangen alene, i fjor var Børge Lund med og i år er også ArtLego med på laget.

For forlegger Eirik Bø handler det om å presentere forlagets titler i en helhetlig sammenheng, og samtidig få anledning til å komme litt nærmere lesere og kunder.

– Her presenterer vi alle Pelikanens titler på ett sted. Det har vi ikke anledning til i ordinære bokhandler. Det er også en fin måte å møte lesere og kunder på. I tillegg handler det jo om salg. Vi hadde ikke gjort dette dersom vi ikke tjente på det, sier Bø til RA.

Karin Sunderø i ArtLego ser også fram til å komme tettere på kundene, i en annen setting en hun vanligvis opererer.

– Det blir en annen måte å vise fram produktene på. Og så utfyller vi hverandre godt. Totalen i butikken er blitt veldig bra, sier hun.

Ekspertise blant ekspeditørene

Trioen skal stå i butikken selv og veksler på vaktene fram til butikken avvikles igjen etter stengetid lille julaften.

Dermed skulle det i alle fall ikke skorte på kjennskapen til produktene blant ekspeditørene.

– Vi er kanskje de som vet best hva det går i. Jeg har for eksempel korrekturlest alle titlene vi har gitt ut selv, så jeg har god kontroll på innholdet, sier Bø og legger til:

– Dette er en annerledes julebokhandel, det er også en del av poenget. Her er det store muligheter til å finne unike julegaver, samtidig som det er uttrykk for et godt samarbeid mellom lokalt baserte, men nasjonalt anerkjente kulturaktører, avslutter Eirik Bø.

Mer fra Dagsavisen