Navn i nyhetene

– Det er en ny hverdag

Navn i nyhetene: Gunnar Eiterjord er prosjektleder i Statens Vegvesen for blant annet Ryfylketunnelen som åpnet 30. desember. Han mener at verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel for trafikk vil gjøre det enklere å reise til og fra Ryfylke.

Hvem: Gunnar Eiterjord
Hva: Prosjektleder E39 Eiganestunnelen / riksvei 13 Ryfast. Ryfylketunnelen åpnet for trafikk 30. desember. Hundvåg- og Eiganestunnelen skal åpnes i februar.

– Hvordan føles det endelig å ha åpnet Ryfylketunnelen?
– Jeg er godt fornøyd med det. Vi har jobbet med dette i noen år så det føles bra. Det er mange medarbeidere som har gjort en god jobb, så vi er godt fornøyde med at vi har passert denne milepælen. Likevel har vi noe arbeid igjen før vi er helt i mål. Det er to tunneler som skal åpnes i februar, det er målsettingen.

– Dere har laget verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel for trafikk. Hvordan har arbeidet gått?
– Det stemmer, og det er suverent den lengste. Ryfylketunnelen slår den gamle rekorden i Japan med rundt 50 prosent. Arbeidet har gått bra. Man møter alltid på noen krevende utfordringer, men vi har klart å løse dem på en grei måte. I alt er 6,5 millioner arbeidstimer blitt lagt ned, og det er mye.

– På hvilken måte vil denne nye tunnelen påvirke hverdagen til innbyggerne i Ryfylke?
– Det er en ny hverdag. De kan reise når de vil, og de er ikke lenger avhengig av en ferje som går til bestemte tider. Man sparer mye reisetid og penger, og man kan fint bo i Ryfylke og jobbe på Nord-Jæren.

– Første spadestikk var for syv år siden. Hvordan har det vært å være prosjektleder for dette prosjektet? 
– Jeg synes at jeg har vært heldig. Jeg har fått ansvar for en spennende oppgave, og jeg har hatt med meg en flink gjeng av medarbeidere. Det har vært kjekt å være en lagleder for en slik dyktig og kompetent gjeng. Til dels har vi jobbet døgnet rundt underveis.

– Hvilke reaksjoner har dere fått etter at tunnelen har vært åpen i en ukes tid?
– Vi har fått masse positive reaksjoner, og det er kjempekjekt. De synes det var et fint byggverk og at det ble enklere å reise, og det er derfor vi har bygd den.

– Noen har uttrykt bekymringer for blant annet økt trafikk etter at tunnelen åpnet. På hvilken måte prioriteres sikkerheten rundt og ved tunnelene?
– Tunnelene bygges på avanserte måter, og hver meter er dekket med overvåkingskamera. Veisystemet er gjort på en slik måte at det skal være både sikkert og ordentlig. Tunnelen er noe av det sikreste av veinettet man har per nå.

– Er det grunn til bekymring?
– Nei, jeg mener det ikke er grunn til bekymring. Det er særdeles sikkert å ferdes der.

– Har dere opplevd økt trafikk?
– Ja, vi har sett at det har vært noe trafikk i tunnelen. Faktisk langt over prognosene, men det har kanskje litt med nyhetsinteressen å gjøre. Likevel mener jeg at det er feil vurdering om den økte trafikken. Den erstatter ferjesambandene, og er ikke en miljøversting. Trafikken fra Ryfylke er marginal, og utgjør kun en prosent av normaltrafikken på Nord-Jæren.

– Hva blir neste prosjekt?
– Vi skal blant annet fullføre sluttarbeidene på de andre tunnelene. Jeg har også tatt over som prosjektleder for E39 Rogfast og er i tillegg prosjektleder for tre av prosjektene i bypakke Nord-Jæren. Disse er E39 Ålgård-Hove, E39 Smiene-Harestad og Rv509 Transportkorridor vest.

– Hvilken bok har betydd mest for deg?
– Jeg er ikke den største bokormen. Men, det lille jeg har fått lest har blant annet gått i Jo Nesbø-krim. Livet mitt er sjeldent slik at jeg har tid til å lese mye bøker.

– Hva gjør deg lykkelig?
– Jeg er lykkelig når jeg har det bra med familien. Ellers er jeg glad i å få tatt meg i treningstur i frisk luft, og er godt fornøyd enten det er en løpe- eller skitur.

– Hvem var din barndomshelt?
– Det må bli foreldrene mine. De har alltid vært bautaene i livet mitt, og gitt meg en trygg og god oppvekst.

– Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?
– Det måtte blitt mot urett. Jeg mener vi kan være dyktigere til å ta oss av dem som ikke har like mye som oss. Vi kunne gjort mer for, og tatt imot flere fra den tredje verden.

– Er det noe du angrer på?
– Ja, det er det helt sikkert, men jeg bruker ikke tid på det. Mottoet mitt er at det som har skjedd får jeg ikke gjort noe med.

Mer fra Dagsavisen