Stavanger

LEDER:Realismen i Paradis 2.0

Glem utfylling av Mosvatnet. Den viktigste byutviklingen de neste årene skjer i Paradis og Hillevåg, skriver sjefredaktør Bjørn G. Sæbø.

Det går an å tro på utfylling av Mosvatnet og andre luftslott, men det er mye mer jordnært å bygge i Paradis. For ikke å glemme Hillevåg. Etter mange års planlegging og fram og tilbake begynner planene for områdene sør for Stavanger sentrum å materialisere seg. Selv om mye av utbyggingen i regionen skal skje i Sandnes øst, må det fremdeles være et realistisk mål å bygge tett i bybåndet langs dobbeltsporet.

Konsentrert bebyggelse ved kollektivakser med arbeidsplasser i umiddelbar nærhet, er definisjonen av god byutvikling i 2014. Det store Barcode-prosjektet i Oslo har fått stor miljøeffekt. En analyse fra Transportøkonomisk Institutt viser at bygging av 12.500 arbeidsplasser i Bjørvika i stedet for å fordele dem rundt i Oslo, gir om lag 50 prosent lavere klimagassutslipp fra transport. Også utslippene av NOx og NO2 halveres. Energiforbruket til transport reduseres med ca. 30 prosent, ifølge beregningene. Paradis har forutsetningene for å bli Stavangers Barcode. Tankegangen er såpass logisk som at folk som vil bo nær arbeidsplassen sin slipper å bruke bil.

Eventuelt kan de store arbeidsplassene legges så nær jernbanelinjer og busstraseer at det er enkelt å komme seg dit uten å kjøre bil. En slik tankegang er avgjørende å få til for å bryte opp med det køskapende mønsteret på Nord-Jæren. Med så mange jobber plassert på Forus og så mange boliger helt andre steder i regionen, skapes det åpenbart trafikk av dimensjoner. Tettere miks av boliger og arbeidsplasser er det klokeste politikerne kan vedta.

I Paradis er to bygninger på til sammen 20.000 kvadratmeter ifølge Aftenbladet allerede godkjent av kommunen, og nå skal enda 90.000 kvadratmeter med kontorer og boliger plasseres. Høyder på opptil 16 etasjer langs Strømsbrua og to prosjekter med til sammen 420 boliger utgjør Paradis 2.0. Mot sør er det Hillevåg 2.0 som nærmer seg byggestart. I den tradisjonsrike bydelen skal det gjøres plass til 3000 boliger og 5000 arbeidsplasser, hotell, næringsbygninger og barnehage.

Det er første gang siden den pågående Jåttåvågen-utbyggingen ble vedtatt, at politikerne og utbyggerne i takt tar så dristige byutviklingsgrep i Stavanger. Dobbeltsporet mellom byene og overordnet planarbeid gjør det nå mulig å tenke nytt, urbant, økonomisk fornuftig og miljømessig klokt i en by som sliter med plassen. Det er altså ikke nødvendig å gå løs på friområder og gårdsbruk for å bygge boliger til 40.000 mennesker mellom Paradis og Gausel. Det er rom nok i såkalte transformasjonsområder, som fraflyttede gods- og fabrikkområder. Dessverre er politikerne og planleggerne for lite flinke til å si at de faktisk gjør store ting for å løse opp i trøbbelet som stinn trafikk og dyre boliger lager. Det som nå skjer i Paradis og Hillevåg er virkeliggjøringen av politiske vedtak foretatt på 1990-tallet og tidlig 2000-tall.

Det går an å tro på utfylling av Mosvatnet og andre luftslott, men det er mye mer jordnært å bygge i Paradis.

Mer fra Dagsavisen