Stavanger

Færre parkeringsplasser og endret hovedinngang til tross:Statoil får bygge likevel

Selv om fylkesrådmann Trond Nerdal frarådet Fylkesutvalget å la Statoil få bygge sitt nye hovedkontor på Forus, var utvalget aldri i tvil. Statoil får bygge, men får mindre parkeringsplasser enn det er søkt om.

Som RA skrev i forrige uke er fylkesrådmann Trond Nerdal bekymret for at Statoils nye hovedkontor vil bli for dominerende i landskapet og legge føringer for den videre utviklingen av Forus.

– Bygget vil prege, og muligens dominere, bylandskapet dette århundret. Slike valg overfor framtidige generasjoner bør forankres i en mer helhetlig byplan, sier Nerdal.

Planforslaget åpner også for flere parkeringsplasser enn tillatt i både kommuneplanen for Sandnes, regionalplanen for Jæren og fylkesutvalgets høringsuttalelse fra september.

– Å gi særbehandling til planforslagets økte parkeringsdekning vil kunne danne en uheldig presedens, skriver fylkesrådmann Trond Nerdal i sakspapirene.

– Høyden er til å leve med
På det grunnlaget fremmet fylkesrådmannen en innsigelse, og på dagens møte i Fylkesutvalget ble det bestemt at Statoil må forholde seg til 1,2 parkeringsplasser per 100 kvadratmeter.

– Det er ingen tvil om at Statoil er viktig for oss at selskapet betyr mye for regionen. Vi ønsker selvsagt at hovedkontoret skal være her, og synes at det foreslåtte bygget fremstår som spennende og at høyden er til å leve med, sier gruppeleder for Høyres fylkestingsgruppe Elin Schanche.

På forhånd hadde både Høyre og Arbeiderpartiet i fylket gitt sin støtte til Statoil-bygging, samt ordfører Christine Sagen Helgø i Stavanger og ordfører Stanley Wirak i Sandnes. Wirak oppfordret sågar fylkesutvalgets medlemmer til å overprøve fylkesrådmannen.

– Selskapet har holdt seg til det ordførerne og bystyrene har blitt enige om, og hvis vi nå begynner å så tvil om Statoil skal få bygge på Forus er det helt sikkert andre landsdeler som mer enn gjerne ønsker Statoil velkommen med åpne armer, sier Wirak.

Reduserer antallet parkeringsplasser
Som sagt, så gjort. Fylkesutvalget vendte alle tomlene opp og ga grønt lys for videre arbeid, mot at de reduserte antallet parkeringsplasser.

– Vi ønsker å følge opp det vedtaket vi gjorde om parkering på Forus fra i fjor høst, samtidig som vi også tar hensyn til klimaavtaler, belønningsordning og kommende bypakkeavtaler. Derfor går vi for 1,2 parkeringsplasser, som tatt lignende næringsområder i landet i betraktning ikke er så ille, sier Schanche.

Forslaget Høyres Elin Schanche tok opp, som var et fellesforslag fra alle, krever også at Statoil endrer hovedinngang. Dette for å benytte seg av det planlagte kollektivtilbudet som er planlagt i større grad.

– Adkomst til nytt administrasjonsbygg er vist fra sør og følgelig vekk fra Foruskanalen og Vassbotn, som er hovedforbindelse for både kollektiv-, sykkel og gangtrafikk. Hovedadkomst bør vendes mot Vassbotnen, eller legges mellom administrasjonsbygget og sykkelparkeringen for å betjene både kollektiv- og gang/ sykkeltrafikk samt «droppoffzone» på en akseptabel måte, forklarer Schance.

– Absolutt håndterbart
Både Schanche og flere andre peker på at dagens vedtak ligger i overkant av både Fornebu-området i Oslo og Sandsli i Bergen når det kommer til parkeringsdekning, og at Statoil-bygget ikke står ferdig før busswayen er ferdig utbygd.

– Selv om det er ønsket en høyere parkeringsdekning må vi huske på at 1,2 plasser per 100 kvadratmeter egentlig er ganske fleksibelt. Timingen på dette bygget er også slik at det ikke kommer til å bli åpnet før kollektivdekningen i regionen er kraftig oppgradert, så dette bør absolutt være håndterbart, sier uavhengige Helge Solum Larsen.

Fylkesvaraordfører Terje Halleland (Frp) kom med et forslag der de tre kommunene Sola, Sandnes og Stavanger ble bedt om å fremskynde arbeidet med parkeringsbestemmelser for Forus og at parkeringsdekningen for Statoil-bygget ble fastsatt gjennom forhandlinger.

– Det som er uheldig med dagens vedtak er at Fylkesutvalget nå sier at Statoil må forholde seg til 1,2 plasser per 100 kvadratmeter, mens vi gjennom forhandlinger med Sandnes og Statoil kanskje kunne kommet fram til at den ideelle situasjonen ville vært 1,5. Det vi ønsker er en helhetlig plan for området, og at vi da kunne tatt den runden med Statoil, men det får vi nå ikke mulighet til, sier Halleland.

Lei av å dele ut dispensasjoner
Han mener også det blir helt feil å straffe Statoil for å legge opp til et mer arealeffektivt bygg enn det som det er tatt høyde for.

– Parkeringsplassene er beregnet ut fra antallet arbeidsplasser per kvadratmeter, og her legger Statoil opp til flere arbeidsplasser på mindre areal. Dermed er vi med på å straffe de for å gjøre en god jobb ved å gi de mindre parkeringsmuligheter fordi de skaffer flere arbeidsplasser på mindre areal, sier Halleland.

Aps Tom Tvedt mener kommunene må få opp tempoet med å få på plass en felles parkeringsløsning, slik at fylket ikke må dele ut dispensasjoner og avgjøre parkeringsbestemmelser i hver enkelt sak.

– Fylket har bedt kommunene om å lage en felles parkeringsplan for Forus, og i mellomtiden har vi delt ut dispensasjon til alle tre kommunene. Det arbeidet er ikke gjort, og hadde vi hatt den planen vi hadde bedt om hadde vi ikke hatt behov for å diskutere parkeringsplasser i hver eneste sak. Derfor må nå kommunene gjøre jobben sin, slik at vi ikke trenger å gi dispensasjon i hver eneste sak, sier en oppgitt Tvedt.

Fylkesutvalgets vedtak:

1) Rogaland fylkeskommune støtter forslag om tilrettelegging for flere arbeidsplasser i tilknytning til bussveitraseen og intensjon om å realisere et energieffektivt kontorbygg.

2) Det er viktig at bebyggelsen får åpne/aktive fasader ut mot Vassbotnen- Foruskanalen, i lys av forbindelsens fremtidige betydning og funksjon som offentlig rom og miljøvennlig transportakse. Det er i saksfremstilling og bestemmelser til planforslaget åpnet for aktive fasader ut mot Vassbotnen-Foruskanalen med inntil 750 m2 BRA handel, bevertning og serviceareal. Det gis faglig råd om at dette vises i illustrerende planer og fasader.

Adkomst til nytt administrasjonsbygget er vist fra sør og følgelig vekk fra Foruskanalen- Vassbotn, som er hovedforbindelse for både kollektiv-, sykkel og gangtrafikk. Hovedatkomst bør vendes mot Vassbotnen, eller legges mellom administrasjonsbygget og sykkelparkeringen for å betjene både kollektiv- og gang/ sykkeltrafikk samt «droppoffzone» på en akseptabel måte. Alternativt bør det anlegges ekstra inngang mot Vassbotn.

Byggets form og høyde medfører skyggelegging av grøntforbindelse og tomter mot nord. For nordenforliggende postterminaltomt, felt E3b, forventes endret bruk. Skyggelegging vil begrense valgmulighetene mht. formål og utnytting. Det gis faglig råd om ny vurdering av hva dette vil bety for fremtidig utvikling av disse områdene.

3) Det gis faglig råd om at godkjenning av et høyhus på Forus bør være forankret i en helhetlig arkitektur- og byformingspolitikk for området.

4) Rogaland fylkeskommune fremmer innsigelse til at det åpnes for høyere parkeringsdekning enn 1,2 parkeringsplasser pr 100 m2 BRA.

Mer fra Dagsavisen