Leder

Tog-revolusjonen

LEDER: Go-Aheads trøst får være at de neppe kan drive tog på en så mye dårligere måte enn Vy, skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Søndag rulles det ut den største endringen i togtrafikken siden dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes ble åpnet i november 2009. Vy gir fra seg ansvaret etter å ha blitt utkonkurrert av britiske Go-Ahead på både Jærbanen og Sørlandsbanen, og i forkant av åpningen er det dessverre få grunner til å være annet enn skeptisk. Go-Ahead åpner med minuspoeng – for å bruke en sportsklisjé.


Det er åpenbart at norsk jernbanedrift har vært så forsømt så lenge at ikke engang den friske økonomiske satsingen til regjeringen vil hjelpe når hovedårsaken er nedslitte signalanlegg og en generelt dårlig infrastruktur. Svaret har vært større bevilgninger – noe som selvsagt er bra – men også en oppflising av jernbanesektoren som har tatt ansvarspulverisering til et nytt nivå. Hver gang passasjerene klager på Vy (tidligere NSB), pekes det videre på Bane NOR, som har ansvaret for infrastrukturen. Det er etter hvert en jungel av selskaper der ute å klage på, avhengig av hva som går galt. Togene eies av Norske Tog AS, vedlikeholdet på togenes utføres av Mantena AS mens Entur AS tar seg av billetteringen. Togservice tar seg av automatene om bord på togene og Vy trafikkservice vasker vognene. Spordrift AS og Baneservice AS driver med vedlikehold av skinner. LES OGSÅ: Derfor har Go-Ahead valgt å ha hovedkontor i Stavanger.


Denne selskapsjungelen har i hvert fall sørget for å belønne sjefene sine rikelig, uten være i nærheten av å levere bedre tjenester til passasjerene. Oppflisingen er også vanskelig å skjønne rent organisatorisk. I næringslivet for øvrig fusjoneres og sammensmeltes det gjerne for å rendyrke virksomhetene, i jernbanesektoren fisjoneres det og deles opp på en måte som forvirrer og foreløpig ikke har gitt bedre reiser. Snarere synker kundetilfredsheten over hele landet til 67 poeng, med Jærbanen på 69 poeng og Sørlandsbanen på 75 poeng. Go-Aheads trøst får være at de neppe kan drive tog på en så mye dårligere måte enn Vy. LES OGSÅ: Siste gang Vy kjører ekstra juletog til Egersund.

Mer fra: Leder