Nyheter

Derfor har Go-Ahead valgt å ha hovedkontor i Stavanger

– Ingen valg vi har gjort er tilfeldige, sier administrerende direktør i Go-Ahead.

Bilde 1 av 2

Ti dager før Go-Ahead overtar driften av togene på Jærbanen, ville de vise fram sine nye uniformer og fortelle litt om hvorfor de valgte akkurat Stavanger som hovedkontor for Go Ahead Norge.

– Vi har valgt Stavanger som hovedkontor for Go-Ahead Norge, og det er ikke tilfeldig. Når vi vant pakke Sør var det for Jærbanen, Sørlandsbanen og Arendalsbanen i pakken. Det er ikke noe tvil om at det er i Stavanger hjertet av operasjonen vår er. Det er her vi har lokal tog-operasjonen. Og det er her vi har utgangspunkt for regiontogene som går mellom Oslo, via Kristiansand til Stavanger. Derfor bestemte vi oss for at vi ønsket å være i Stavanger, sier administrerende direktør i Go-Ahead Norge, Cathrine Elgin.

Hun legger til at de også ønsket å legge operassjonsentralen  i Stavanger, som hun beskriver som hjertet av operasjonen.

– Der har vi en 24/7 operasjon for å sikre at togene våre går så godt som mulig til hele døgnet, sier Elgin.

LES OGSÅ: Slik blir den nye toghverdagen med Go-Ahead.

Nye uniformer: – Må tåle alle årstider 

Heller ikke utviklingen av de nye uniformene er overlatt til tilfeldighetene.

– Vi har hatt en lang og god prosess med å utvikle uniformene. Fra vi ble tildelt kontrakten i oktober 2018 fram til nå, har vi hatt en tett dialog og involvering med vårt framtidige parsonell. Det er viktig å involvere de, for å sikre at de valgene som blir tatt er gode valg, som vi skal leve med i mange år fremover, sier Elgin.

Hun forteller at det som har vært viktigest er at de ansatte skal få en uniform som er komfortabel å ha på seg.

–  Dette er klær våre medarbeidere skal gå i hver eneste dag. Da er det viktig for oss at det er en uniform våre medarbeidere er fornøyd med, som er god og ha på seg, og som tåler alle årstider. Den skal funke like godt på varme sommerdager som på kalde vinterdager, og i et regnvått Stavanger og et snøtungt Østlandet for eksempel, sier hun.

– Vi har jobbet mye med dette, vi har valgt kvalitet på klærne som tilfredsstiller alle disse kravene. Vi har også valgt løsninger som gir den enkelte valgmuligheter, legger Elgin til.

– Tettere samarbeid

Elgin understreker at de ønsker et tett og godt samarbeid med leverandørene til Go-Ahead. Som blant annet inkluderer Bane Nor.

– Vi har blitt veldig bevisst for å kalle alle leverandørene våre for samarbeidspartnere. Fordi jernbanen er såpass kompleks og sammensatt, at skal vi lykkes, må vi jobbe sammen, sier Elgin.

Hun håper kunden kommer til å merke en forskjell når Go-Ahead tar overtar tog-driften på Jærbanen

Elgin viser til at de har ansatt en infrastrukturansvarlig, som skal ha tett dialog med Bane Nor.

– Kommer dere til å jobbe med samkjøre informasjonen som kommer ut til kunden? Ofte kommer det en beskjed på tavlen, en beskjed på høyttaleren, og ulike beskjeder i ulike apper? 

– Ja, det vil vi definitivt jobbe med, sier Elgin til RA.

Mer fra Dagsavisen