Debatt

Veier: Annerledeslandet Norge

Vi vet at 4 felt møtefrie motorveier er mye sikrere enn 2 felt veier og dermed hindrer dødsulykker.

Oppgradering til firefelt motorveier gir bedre og sikrere veier slik at transport blir billigere for innbyggerne og for næringslivet, skriver Kristoffer H. Nagell-Dahl (FrP).  Bildet er fra ny E39 mellom Kristiansand og Mandal Øst.
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I sommer var min familie og jeg på ferie i Danmark og Sverige. Der opplever vi å kunne forflytte oss med bil raskere, enklere og tryggere. Nabolandene våre har et nettverk av 4 felt motorveier på kryss og tvers av landene som gjør at transport av både folk og varer gjøres sikrer, raskere og billigere. I Norge har vi fortsatt 2 felt og helt ned i 60 km/t fartsgrenser på enkelte strekk på Europaveiene våre. Hvorfor ligger Norge så langt bak våre naboland i bygging av 4 felt motorveier?

Jeg bor selv i Sandnes og har familie på Sørlandet som gjør at jeg flere ganger i året kjører E39 mellom Sandnes og Kristiansand. Dere kjenner dere helt sikkert igjen mange andre steder i landet når jeg beskriver veien som usikker og kjøretiden som unødvendig lang. Vi kjenner på irritasjon når vi ligger bak et vogntog i sneglefart uten mulighet for forbikjøring. Og det oppleves ofte farlige forbikjøringer der det risikeres livet for seg selv og andre medtrafikanter. På denne strekningen i år har det dessverre vært flere dødsulykker.

Vi vet at 4 felt møtefrie motorveier er mye sikrere enn 2 felt veier og dermed hindrer dødsulykker. Dødsulykkene skyldes i hovedsak møteulykker der ulykkene skjer mellom kjørefeltene. Selv om hastigheten på mange 4 felt motorveier er økt til 110 km/t opplever vi få ulykker. Oppgradering til 4 felt motorveier gir bedre og sikrere veier slik at transport blir billigere for innbyggerne og for næringslivet. Og i framtiden med enda flere nullutslippskjøretøy trenger vi også trygge og gode veier.

I 2013 var det bare Fremskrittspartiet som gikk til valg på 4 felt motorvei mellom Sandnes og Kristiansand. I H/FrP-regjering fra 2013 fikk Fremskrittspartiet gjennomslag for utbygging av 4 felt motorvei på E39 mellom Sandnes og Kristiansand, og selvsagt også mange andre strekninger i landet. Statsråd Jan Tore Sanner fra Høyre uttalte i en TV debatt i 2013/2014 at det hadde ikke blitt så massiv motorveibygging som vedtatt uten FrPs deltakelse og krav i regjeringen. Tenk at vi endelig skulle få E39 fra Sandnes til Kristiansand som 4 felt møtefri motorvei. Men velgerne i 2021-valget ønsket dessverre annet fokus og nå med AP/SP-regjering er deler av den planlagte utbyggingen av E39 utsatt på ubestemt tid.

Hvorfor er det bare Fremskrittspartiet som opp gjennom tidene har ønsket å bygge veinettet vårt tilsvarende våre naboland? Regjeringspartiene AP og SP kommer ofte med lokale utspill om å prioritere ulike motorveiprosjekt, men de samme partiene på storting og i regjering nedprioriterer ofte de samme prosjektene. Partiene enda lengre på rød side i norsk politikk sammen med MDG er åpne om at de ikke ønsker flere motorveier. H, V og KrF har deltatt i regjering mange ganger opp gjennom tidene, men det måtte FrP til for å få betydelig økning i utbygging av motorveier under regjeringsdeltakelsen fra 2013.

Nå er det nok. Norge trenger ikke å være annerledeslandet lengre. Problemet er ikke økonomi; problemet er politisk vilje fra de andre partiene. FrP ønsker, på alle politiske nivå, å bygge ut 4 felt møtefrie motorveier mellom de største byene uten bruk av bompenger. Stem Fremskrittspartiet i september!

Mer fra: Debatt